L’Ajuntament de Barcelona vol fer un pas més en l’estratègia contra la soledat no desitjada i es marca com objectiu tenir un pacte de ciutat enllestit per a l’any vinent, el 2026. Així ho ha manifestat la regidora de Salut, Marta Villanueva, durant el balanç de l’Estratègia municipal contra la soledat 2020-2030. Es tracta, ha explicat, d’anar “un pas més enllà” i a l’acció municipal sumar-hi “els esforços i les iniciatives del màxim nombre possible d’agents socials, econòmics, públics i privats de la ciutat”. “Volem comptar amb totes les veus, incorporar totes les sensibilitats i sumar totes les idees per construir una ciutat per a tothom”, ha remarcat.
Executat el 92 % del Pla d’accions 2020-2024
Barcelona disposa d’una estratègia municipal contra la soledat 2020-2030. Just en l’equador d’aquest camí, l’Ajuntament fa un balanç molt positiu del Pla d’accions 2020-2024 que ha passat de 71 a 135 iniciatives i se n’ha executat un 92 %. Entre les actuacions destacades d’aquest últim any hi ha el joc Reconnecta, adreçat a infants i joves, la Setmana contra la soledat, organitzada per l’Hospital de Sant Joan de Déu, i el desplegament del web Barcelona contra la soledat, que ha rebut 14.597 visites.
Infants i joves, els que més senten la soledat
Pel que fa a l’informe de seguiment de la soledat, les xifres es mantenen força similars a les de l’any anterior. A Barcelona, el 21,8 % de la població ha experimentat soledat (a vegades, sovint o molt sovint) i un 27,3 % expressa manca de companyia. Per primer cop, a més, els homes superen les dones en l’indicador indirecte de soledat (UCLA). Per edats, els infants i joves són els qui més experimenten la soledat no volguda. Així, un de cada quatre adolescents de la ciutat diu sentir-se sol, i un 20 % dels nens i nenes d’entre 10 i 12 anys relaten sentiments similars. També destaca l’increment de la soledat no volguda entre les persones de 35 a 44 anys i de 55 a 64 anys.