Aquest any, la festa del llibre i de la rosa no es podrà celebrar a la Rambla per les obres que estan transformant el passeig. Les parades que normalment anirien en aquest punt del centre de Barcelona es traslladen al Portal de l’Àngel, la plaça Nova i la plaça de la Catedral. Tot i el canvi d’ubicació, es mantenen les parades de llibres i roses en 12 espais repartits per set districtes de la ciutat. Aquest 2026 hi haurà més de 6.000 punts de venda de llibres i roses a la ciutat, un 2 % més que l’any passat.

La Guàrdia Urbana s’ha posat com a objectiu lluitar contra l’intrusisme a la zona professional. És a dir, detectar qualsevol parada d’un particular que s’instal·li sense tenir la llicència pertinent. Entre tres i quatre patrulles al matí, i el mateix nombre a la tarda, es dedicaran en exclusiva a detectar aquests venedors i decomissar-los els productes. A la nova ordenança de civisme, les multes per aquesta activitat, que es considera venda ambulant, es van establir en 360 euros.
El dia de Sant Jordi, la Guàrdia Urbana desplegarà 227 agents. A més, també hi haurà 207 auxiliars contractats a dues empreses privades. A banda de prohibir el pas als vehicles motoritzats a la superilla literària, l’Ajuntament recorda que també està prohibit que ho facin bicicletes i patinets. La Guàrdia Urbana preveu senyalitzar-ho. A més, la parada de l’Aerobús de la plaça de Catalunya quedarà anul·lada.
Els floristes demanen prohibir les parades de particulars
A més de lluitar contra l’intrusisme, el Gremi de Floristes ha demanat a l’Ajuntament de Barcelona que revisi el sistema actual de concessió de llicències de parades amb roses per Sant Jordi. Considera que els criteris haurien de ser més restrictius i clars i que s’haurien d’eliminar les parades de particulars. Això no inclou les d’entitats, ONG, associacions i escoles.
Els floristes professionals consideren que, si es continua amb el sistema actual, “hi ha risc real de tancament de floristeries”. Asseguren que les parades de particulars superen el 70 % del total i que dels 7 milions de roses que els majoristes posen al mercat per abastir el Sant Jordi, 7 de cada 10 les venen particulars. La Diada de Sant Jordi suposa entre un 10 i 15 % de les vendes anuals d’una floristeria, quan “el correcte seria estar com a mínim al voltant del 20 %”, afegeix el gremi.
“No diposar de la Rambla ens està matant”
Joan Guillén, president del Gremi de Floristes, ha reconegut que aquest serà un any complicat per als venedors professionals de roses. “No disposar de la Rambla ens està matant i s’ha fet el que s’ha pogut”, ha lamentat. El principal problema és que, sense l’emblemàtic carrer disponible, la demanda per instal·lar la parada al passeig de Gràcia s’ha disparat. “No hi cap tothom i les hem distribuït als carrers transversals, a Gran de Gràcia i als nous espais de Ciutat Vella”, ha explicat Guillén.