Les obres del macroprojecte de l’estació de la Sagrera avancen i aquest dilluns hem conegut dues dates clau: d’una banda, a finals del 2026 Adif ha confirmat que ja estarà acabada l’obra ferroviària de l’estació i, de l’altra, Joan Baltà, director general de Barcelona Sagrera Alta Velocitat (BSAV), ha explicat en una entrevista a l’Infobarris que els passatgers podran començar a fer ús de l’estació “com a mínim fins al 2032”. En aquesta línia, afegeix, “per posar en marxa l’estació caldran 350 milions d’euros, entre quatre i cinc milions al mes fins a acabar l’obra”.
Un cop en marxa l’estació, quedarà per acabar el parc situat sobre les vies, els habitatges i els equipaments que hi haurà al voltant de l’estació i que uniran els districtes de Sant Martí i Sant Andreu. “Dependrà de com sigui l’evolució econòmica del país, però ara mateix l’obra no s’atura per diners, el Ministeri de Transports sí que hi està invertint“, assegura Baltà. A més, reconeix que caldrà esperar uns anys més a tenir llest el parc, fins al 2035.
“Estem construint una ciutat equivalent a Martorell”
El director de BSAV també ha exposat que l’estació i l’entorn de la Sagrera seran “un tros de ciutat dins de la ciutat que serà equivalent a Martorell”. De fet, hi haurà 10.000 habitatges nous amb uns 25.000 veïns. També hi haurà equipaments municipals com una escola bressol, espais per als veïns, oficines i comerços. “És un projecte amb multitud de projectes amb diverses administracions implicades”, argumenta Baltà.
I afegeix: “És un repte complex, per exemple, coordinar l’entrada de materials, alguns ho fan amb camions, però d’altres han d’arribar en tren com les escales mecàniques”. En aquest sentit, el parc es construirà sobre una llosa de formigó i acabarà sent el parc artificial més gran de Barcelona. “No el podem comparar amb Montjuïc ni amb Collserola perquè a sota hi haurà vies, trens, persones i amb l’obra s’ha d’aconseguir que no es filtri l’aigua“, sentencia Baltà. Tot plegat, el parc i entorns són una gran operació de ciutat amb la creació de carrers, places i espais per als edificis.
“L’aturada de la formigonera no ha d’endarrerir les obres”
Sobre la polèmica planta de formigó de la baixada de la Sagrera, Joan Baltà ha afirmat que el cessament de l’activitat no aturarà ni endarrerirà les obres. Segons detalla, aquestes plantes es van crear per fer el formigó que es necessitava a les obres de la Sagrera, per tenir la producció molt a prop. “Ara, però, s’ha vist que aquesta planta que hi ha en funcionament també serveix formigó a altres obres de Barcelona que no tenen res a veure amb la Sagrera“, ha detallat.
Simplement, les empreses aniran a buscar el formigó a altres cimenteres, ja siguin del nord o del sud de la ciutat. “El que passarà és que ara pels carrers es veuran més camions cuba carregats amb el formigó i això també s’haurà de tenir en compte”.