"No, creo que no. Las luces de Navidad no creo que animen nada. Es un gasto de dinero." "Sí clar, donen molt ambient de Nadal. Sí, indiscutiblement. Animar-nos una mica perquè de la manera que estem..." "Per molt que posin llums la gent està espantada per la feina i no crec que comprin més." És la primera vegada que l'eix comercial del Cor Eixample s'il·luminarà per Nadal. Els comerciants estan a l'expectativa però dubten que els llums ajudin a activar el consum. PILAR PALO comerciant "Agradar sí. Ara, animar no sé si animarà massa perquè la gent no depèn de les llums. Compren quan la cosa va bé i ara mateix no va bé." A l'Eixample i en altres punts de la ciutat, com el Carmel, un total de 90 trams de carrer se sumaran a la llista de carrers il·luminats. Aquest any en seran 400, prop d'un centenar més que l'any passat. L'Ajuntament hi destinarà un milió i mig d'euros. Una inversió que, segons l'alcalde, és positiva per a la ciutat. XAVIER TRIAS, alcalde de Barcelona "A nosaltres la situació econòmica que tenim ens permet fer aquesta combinació, d'ajudar, d'intentar donar alegria a la ciutat, d'estímul, d'ajudar els comerciants, de donar-nos a conèixer al món." Al carrer, les opinions es divideixen. Hi ha qui creu que com més llums millor. "Estem en crisi i si això incentiva el consum em sembla una bona idea." I, en canvi, qui considera que en temps de crisi són prescindibles. "Això no farà que el comerç vengui més. Es vendria més si la gent pogués comprar més i com que poden comprar menys que l'any passat, compraran menys." Aquest any l'Ajuntament vol potenciar durant el Nadal un missatge de solidaritat. Per això hi haurà una fira més al calendari. Es farà aquí, als Jardinets de Gràcia, i servirà per donar a conèixer l'activitat de les entitats socials a la ciutat. I també com a novetat, la torre Agbar, canviarà la seva il·luminació habitual i es convertirà en un immens arbre de Nadal totes les nits mentre durin les festes.

Els eixos comercials de Cor Eixample i el Carmel són alguns dels que aquest 2012 s’incorporen als trams il·luminats amb llums de Nadal. Llums que funcionaran durant 50 hores més que l’any passat. Tot i això, la despesa disminueix per l’ús de la tecnologia LED. Es mantenen els ametllers il·luminats de la plaça de Catalunya i els ja tradicionals galets gegants i s’hi afegeix com una altra de les novetats la Torre Agbar, que jugarà amb la il·luminació i es vestirà d’arbre de nadal. Precisament, pel que fa a arbres de Nadal, també hi ha novetats. Així, als avets de set metres d’alçària de les seus de districte, en aquesta campanya s’hi suma un avet gegant de 12 metres a l’inici de Portal de l’Àngel, una tradició que el 1988 va desaparèixer.

La vessant comercial també es potencia i enguany l’encesa de llums es farà coincidir amb la Shopping Night Barcelona. En col·laboració amb set països europeus s’iniciarà a més una campanya en xarxa per atreure turisme internacional. S’hi han adherit comerços i, per primera vegada, una vintena de restaurants que també oferiran descomptes durant la campanya de Nadal.

“Un Nadal per compartir”

L’Ajuntament ha incidit en el caràcter solidari que es vol imprimir a totes les accions que es duran a terme aquestes festes. La regidora Maite Fandos ha presentat uns braçals solidaris dels quals penja un galet que es comercialitzaran a dos euros per diferents vies. Tots els diners que es recaptin es destinaran a sis entitats que assisteixen persones grans i col·lectius en risc d’exclusió. Una altra de les iniciatives és una fira solidària que s’obrirà del 15 al 23 de desembre als Jardinets de Gràcia, on les entitats del tercer sector podran donar a conèixer la feina que fan i els productes que elaboren.

De fet, tot el material de promoció de la campanya nadalenca té il·lustracions realitzades per nens d’entitats d’inserció social i la tipografia és la que va crear Ana Vives, una noia amb la síndrome de Down que ha elaborat una tipografia pròpia que es pot descarregar per Internet.

Un capítol a banda és la pista de gel que finalment s’obrirà al públic el 23 de novembre, un dia després del previst inicialment com a mostra de condol per la mort d’Albert González, vinculat durant molts anys a l’àrea de comerç de l’Ajuntament.

Des de la regidoria de Cultura, Jaume Ciurana ha fet cinc cèntims de com serà el pessebre de la plaça de Sant Jaume, que enguany commemora el centenari del diorama del pessebre.

Una de les propostes per als petits de casa és el Festival de la Infància on també es potenciarà la transmissió dels valors de la solidaritat, la cooperació i el respecte.