(ACN/Redacció) El Banc dels Aliments ha engegat una campanya per captar més empreses que vulguin cedir els seus excedents o col·laborar donant als productes una segona vida. La campanya “Recuperem i transformem aliments en àpats” va començar a l’estiu. L’objectiu principal és “conscienciar la societat en general i les empreses en concret, sobretot les que fan responsabilitat social corporativa o tenen un compromís a escala local, perquè ajudin el Banc dels Aliments en aquest sentit”, explica Elisabet Viladomiu, directora del Banc dels Aliments.
L’entitat ja ha contactat amb companyies amb les quals ja col·labora amb d’altres campanyes i ha assegurat que la resposta que ha rebut “ha estat extraordinària”.
El 60 % dels aliments distribuïts el 2023 es van recuperar
A Catalunya cada llar llença 61 quilos d’aliments. Una xifra esfereïdora tenint en compte que el nombre de famílies en situació de vulnerabilitat no para de créixer. “Combatre el malbaratament és una part molt important de la missió de l’entitat”, explica Elisabet Viladomiu, directora del Banc dels Aliments. El 2023 el 60 % dels aliments que va distribuir l’entitat van ser recuperats, i van arribar a prop de 130.000 persones en situació de vulnerabilitat.
“Distribuint aquests aliments entre persones en situació de pobresa alimentària contribuïm a garantir una alimentació saludable, suficient i segura”, ha apuntat Viladomiu, que ha considerat que “reaprofitar els aliments és una de les millors maneres per contribuir a la lluita contra el canvi climàtic i les amenaces mediambientals i a favor de la sostenibilitat”. A tall d’exemple, el Banc dels Aliments, ha indicat que el malbaratament a Catalunya equival a l’emissió de 118 quilos de diòxid de carboni.
Programes per recuperar i reaprofitar aliments
Per recuperar i reaprofitar aliments el Banc d’Aliments col·labora amb les anomenades cuines socials, que fan possibles 100.000 àpats al mes. Alhora, treballa amb cadenes de supermercats per recollir i donar sortida a excedents. També recull aliments que no han estat servits a restaurant de fires com Alimentaria o Seafood Expo, i gestiona mes de deu milions de quilos d’envasats, frescos i congelats que la indústria alimentària ja no pot vendre però que són perfectament comestibles.
A banda, en el marc de la iniciativa FoodBack, cada any recupera 800.000 quilos de fruita i verdura de Mercabarna.
Una nova vida als aliments
L’entitat té convenis amb empreses per convertir els excedents agrícoles en liquats, purés infantils i conserves. Un exemple és la col·laboració amb la Fundació Espigoladors. La fundació disposa també d’una empresa d’inserció laboral i transformació alimentària, on treballen persones en risc d’exclusió social que a partir de fruites i verdures de proximitat descartades del circuit comercial per ser imperfectes, per caigudes de preus o per excedents de producció, elaboren conserves vegetals, cremes, melmelades, salses, patés i sofregits.