De les 95 consultes per violència masclista registrades els mesos de maig i juny del 2019 al Servei d’Atenció a la Víctima del Delicte, s’ha passat a les 153 del mateix període del 2020. Això suposa un increment del 61 %. Es tracta de la tipologia de consulta que encapçala aquest servei, nascut l’any 2017 i que gestiona la Creu Roja. Les entitats expertes van vaticinar que durant el confinament per la covid-19 els casos de violència masclista s’incrementarien. L’augment de trucades a aquest servei podria corroborar aquesta previsió i a partir del desconfinament més dones es podrien haver vist amb cor de trucar per demanar ajut psicològic o legal, entre d’altres.

Alba Alfageme, psicòloga experta en victimologia, valora positivament aquest augment perquè això vol dir que les dones “poden començar a parlar”, “demanar l’acompanyament que necessiten” i explicar “el que han patit durant el confinament”. També acudeixen a aquest tipus de servei per buscar assessorament i recursos jurídics per buscar sortida a la seva situació. A mitjans d’abril el servei permanent de la Generalitat a les víctimes de violència masclista també va certificar un increment.

Cauen un 53 % les consultes per delictes contra la propietat

Durant els mateixos mesos s’ha constatat una caiguda d’un 53 % de les consultes per delictes contra la propietat, és a dir furts i robatoris. Si l’any passat se’n van rebre 233, enguany la xifra baixa fins a les 109. El Departament de Justícia assegura que la davallada respon a una menor presència de persones al carrer. Aquesta setmana la reunió de la Junta Local de Seguretat de Barcelona va parlar de la caiguda d’un 42 % dels fets delictius a la ciutat.

Trucades relacionades amb la violència domèstica

El Servei d’Atenció a la Víctima del Delicte ha atès durant el maig i el juny 67 consultes relacionades amb la violència domèstica davant les 50 que es van registrar l’any passat. Es tracta de la que es produeix en l’àmbit familiar al marge de la que es dona entre parella o exparella.

Radiografia de la consulta

El 92 % de les consultes han estat per via telefònica i la resta, per correu electrònic. El 71 % de les consultes les ha fetes una dona i la majoria, prop d’un 50 %, són per saber quins recursos i serveis estan a l’abast de les víctimes. El 30 %, en canvi, ho han estat per saber quin és el procediment per interposar una denúncia.