
Seguint la tendència dels darrers anys, els casos de violència contra les dones d’índole masclista són l’àmbit que més ha crescut pel que fa a les assistències realitzades aquest primer semestre de l’any pel torn d’ofici a la província de Barcelona. En concret, s’han fet 6.473 actuacions cap a víctimes que pateixen aquest tipus de violències, un 18 % més respecte del mateix període del 2024. Això significa que cada mes entren a l’Il·lustre Col·legi d’Advocats de Barcelona (ICAB) més de 1.000 peticions d’assistència jurídica gratuïta per a aquest tipus de fets penals.
Nova llei a l’octubre
Es tracta d’una xifra que previsiblement creixerà encara més a partir d’octubre, que és quan entrarà en vigor la Llei Orgànica 1/2025, que amplia les competències dels jutjats de violència sobre la dona i els assigna també aquells delictes en què no hi ha una relació afectiva entre agressor i víctima.
Aquestes i altres dades les ha fet públiques aquest divendres al matí la flamant degana del Col·legi de l’Advocacia de Barcelona, Cristina Vallejo, tot coincidint amb el Dia del Torn d’Ofici, una celebració anual en què es fa balanç de la tasca desenvolupada a l’ICAB per aquest servei públic. Vallejo també ha aprofitat l’acte per posar de manifest que la partida pressupostària que atorga Justícia al torn d’ofici, “tot i que ha augmentat, segueix sent insuficient“.
Els acusats de furt, principals sol·licitants
Si bé l’increment més notori d’assistències ha estat per casos de violència contra les dones, en nombre segueixen encapçalant-les la resta d’actuacions emmarcades dins l’àmbit penal, sobretot furts, infraccions de trànsit i alcoholèmies, atès que són les intervencions que requereixen més urgència. Se n’han produït 45.267, un número també superior al 2024 (un 7 % més). A més, en l’àmbit civil hi ha hagut una crescuda d’un 7 %. En canvi, han baixat en les següents àrees: família (3.297), social (3.125), estrangeria (2.586), menors (2.162), menors no acompanyats (622), segona oportunitat (568), administratiu (332), hipotecari (318), penitenciari (294) i mercantil (26).
El total, les assistències per a una tutela judicial efectiva han estat 71.123 durant els primers sis mesos d’enguany a la demarcació de Barcelona, gairebé un 5 % més que l’any anterior. Això inclou tant Barcelona ciutat com Arenys de Mar, Badalona, Berga, Cornellà, Gavà, L’Hospitalet, Igualada, el Prat de Llobregat, Sant Boi, Santa Coloma, Vilafranca i Vilanova i la Geltrú. Són 2.800 els advocats que exerceixen el torn d’ofici i representen 17 % del cens col·legial. Segons ha confirmat la diputada responsable del torn d’ofici de l’ICAB, Cristina Capuz, les enquestes de satisfacció realitzades donen una nota del 8,83 al torn d’ofici.