
Coincidint amb el Dia Europeu de la Migranya, la Societat Espanyola de Neurologia (SEN) ha informat que tres milions i mig de persones adultes de l’estat espanyol en pateixen i gairebé un milió tenen mal de cap almenys un de cada dos dies. Entre el 20 i el 25% dels afectats per aquesta malaltia mai no han acudit al metge per tractar-se-la, i la meitat dels qui sí que ho fan abandonen aviat el seguiment. Des de la SEN, s’alerta de la pèrdua de qualitat de vida dels migranyosos i de les possibles conseqüències de tenir aquesta síndrome: depressió, ansietat i dolor crònic, així com trastorns respiratoris i factors de risc cardiovascular.
“Per tant, necessiten més atenció sanitària“, sentencia l’entitat, que admet que cal més implicació del malalt, però també del metge. “Els pacients que tenen migranya precisen realitzar visites freqüents al metge per realitzar ajustos en el tractament, sobretot aquells que en necessiten un de preventiu farmacològic. Això és crucial per poder controlar-ne la freqüència, intensitat i duració”. Segons un estudi recent, apunta David Ezpeleta, coordinador del Grup d’Estudi de Cefalees de la SEN-, “el 60% dels pacients millora amb un seguiment adequat”, i veu reduïda “la freqüència de les seves crisis”. Hi ha, a més, el perill de cronificació de la migranya, per l’automedicació, el consum excessiu d’analgèsics o la manca d’un diagnòstic. Altres factors poden ser l’obesitat, l’insomni o l’estrès.