
(ACN) El llibreter neonazi Pedro Varela, propietari de la Llibreria Europa de la Vila de Gràcia, tornarà a ser jutjat per delictes d’odi i organització criminal a partir d’aquest dimarts i fins al 29 de maig a l’Audiència de Barcelona. Varela és també dirigent de l’associació cultural EO i d’Ediciones O, que difonen i venen material neonazi.
A Pedro Varela li demanen 12 anys de presó, 10.800 euros de multa i inhabilitació per exercir l’edició i venda de llibres o publicacions durant 10 anys després de la presó. El fiscal també demana la dissolució de l’Associació Cultural EO, la clausura definitiva de la Llibreria Europa tant al seu local actual, a Gràcia, com en qualsevol altre lloc físic o virtual, així com de la seva marca i l’editorial EO.
De què l’acusa la fiscalia
La fiscalia acusa Varela i cinc persones més d’usar la llibreria, l’associació i l’editorial per propagar el seu discurs entre el 2006 i el 2016. Considera que l’associació a la qual pertanyia es dedicava a fer conferències, vendre llibres i publicacions i a la difusió “d’una línia de pensament basada en la cultura de l’odi supremacista i d’animadversió i segregació racial contra el que ells consideren races inferiors“, sobretot antisemitisme i enaltiment, justificació i negació de l’Holocaust, així com incitació a l’odi i a l’hostilitat contra el poble jueu i altres col·lectius com els afrodescendents, els asiàtics, els musulmans, els immigrants o les persones LGTBI.
El fiscal considera que la Llibreria Europa, que acull la seu d’Edicions O, és la continuació del Círculo Español de Amigos de Europa (CEDADE), entitat neonazi fundada el 1967 i dissolta el 1993. Varela va presidir l’entitat del 1978 al 1993.
El juliol del 2016 un jutjat de Barcelona va ordenar als Mossos d’Esquadra escorcollar la llibreria i clausurar-la cautelarment, així com al domicili de Varela. En els escorcolls es van localitzar centenars de llibres, material informàtic i material d’edició i propaganda neonazi.
Les condemnes de Varela
Varela va ser condemnat el 2008 per justificació del genocidi i va complir presó del 2010 al 2012. El 2017 va ser condemnat per la venda del llibre ‘Mein Kampf’, de Hitler, sense respectar els drets d’autor i el 2020, un altre cop per justificar el genocidi.
Durant el temps que va estar a la presó va donar poders notarials a alguns dels acusats per seguir amb l’activitat de la llibreria. Des del 2006 els altres acusats van assumir diverses funcions a l’entitat pel que fa a l’edició, distribució i venda de llibres tant de forma presencial com a distància, i a l’organització de 260 xerrades a la llibreria entre 2006 i 2016, espai que mai ha tingut llicència municipal. També van organitzar conferències en diverses ciutats de l’estat i tres a Mèxic.