Primavera Sound 2024
Escolta aquesta notícia

(ACN/Redacció) L’Associació contra el Càncer de Barcelona ha iniciat la campanya Real Fest contra el patrocini de festivals musicals per part de la indústria tabaquera a través de productes de vaporeig. L’objectiu principal de la campanya és fer una crida sobre com la indústria vol atreure menors i joves per normalitzar el consum d’aquests productes Davant d’aquesta realitat, l’entitat ha sol·licitat a les administracions públiques que no concedeixin llicències als festivals de música que estiguin patrocinats pels nous productes de la indústria del tabac.

La iniciativa inclou la col·locació de cartells a tot Espanya i l’ús de la xarxa Instagram com a plataforma de denúncia, on la ciutadania podrà identificar i visibilitzar casos reals de promoció encoberta del tabac.

Real Fest amb artistes com infart agut o càncer de pulmó

Real Fest és un simulacre de festival que té com a objectiu assenyalar el patrocini de la indústria tabaquera en els festivals de música. La campanya utilitza cartells que imiten els codis i l’estètica habitual dels festivals de música, però, en lloc d’anunciar artistes, es posen en relleu els efectes negatius i les malalties que pot provocar el consum de productes del tabac.

Per exemple, en un dels cartells de la campanya, els grups que es visualitzen gràficament com a caps de cartell són càncer de pulmó, trombosi, dany cerebral o disfunció erèctil. Altres noms que completen la llista d’artistes són infart agut de miocardi, úlceres bucals o trombosi venosa profunda.

Presència creixent en festivals de música

Segons l’entitat, l’any 2023, dels 15 festivals de l’estat amb més assistència, quatre ja van comptar amb el patrocini d’aquests dispositius: Mad Cool (Iqos i Blu), Primavera Sound (Iqos), Sonorama (Vuse) i Sónar (OCB). L’associació denuncia que la indústria del tabac vol captar els joves mitjançant el patrocini de festivals de música i concerts, una estratègia que va començar el 2019.

concert Barcelona

A més, els agents comercials de la indústria utilitzen descomptes i concursos per promocionar aquests esdeveniments, incitant a la compra dels productes.

El president de l’Associació a Barcelona, el metge Laureano Molins assegura que “la indústria del tabac vol conquerir els espais d’oci, diversió i trobada dels joves per acompanyar-los la resta de les seves vides, amb el perjudici que això suposa per a la seva salut”.

El tabac, responsable de fins a 16 tipus de càncer

Coincidint amb el Dia Mundial sense Tabac el 31 de maig, Laureano Molins explica que “els menors que consumeixen aquests nous productes i dispositius de nicotina tenen fins al triple de probabilitats de consumir productes del tabac en el futur constituint una porta d’entrada al tabaquisme“.

La mateixa font indica que “aquest és un repte que cal afrontar com a societat amb la implicació de tots els àmbits. S’ha de treballar per reduir aquestes accions de patrocini i propaganda de la indústria per la salut dels joves”. Recorda que no es pot oblidar que “el tabac està relacionat i és responsable de fins a 16 tipus de càncer”. L’entitat també denuncia la presència a les xarxes socials del tabac a través de creadors de contingut.