El servei d’assessorament telefònic d’Arrels Fundació ha atès 811 trucades els darrers 12 mesos. L’entitat ha fet balanç aquest dimarts del telèfon que va habilitar fa un any amb l’esclat de la pandèmia del coronavirus. El servei permet contactar directament amb un equip específic de persones voluntàries.

Des d’Arrels destaquen que el 75 % de les trucades procedien de la ciutat de Barcelona. Una part d’aquestes consultes les han fet veïns que han explicat “casos de nois joves que vivien tutelats i que, en arribar a la majoria d’edat, s’han quedat al carrer”. També s’han adreçat al servei de l’entitat “familiars de persones que viuen al carrer, a vegades amb problemes de consum o salut mental i que busquen orientació”.

El director d’Arrels Fundació, Ferran Busquets, ha destacat que un dels objectius d’aquest servei telefònic és, precisament, que la ciutadania pugui resoldre els dubtes que tenen sobre la situació de les persones sense sostre. En aquest sentit, ha destacat que van endegar aquest servei d’atenció per telèfon perquè “cal que tant les persones que viuen al carrer com les que tenen la sort de tenir un habitatge tinguin una resposta”.

Un 20 % de persones sense llar per la pandèmia

Un 34 % de les trucades han estat per “informar directament a persones que comencen a viure al carrer o que estan a punt de perdre casa seva”. Es tracta de persones soles, famílies amb només persones adultes i famílies amb infants.

Busquets ha recordat que per altres enquestes i informació que tenen “prop d’un 20 % de les persones que viuen al carrer” han arribat a aquesta situació en l’últim any, coincidint amb l’esclat de la pandèmia. El director d’Arrels Fundació ha remarcat que la por és la sensació predominant quan una persona comença a viure al carrer. Assenyala que són persones amb una “situació d’angoixa molt gran”, ja que “ningú vol viure al carrer” i passar per una situació com aquesta.

Centres d’ajut col·lapsats

Des d’Arrels Fundació assenyalen que a les persones que els han trucat des de Barcelona els han explicat “la complicada situació que es viu a la ciutat, on més d’un miler de persones viuen al carrer i els centres d’ajut estan col·lapsats.

Arrels també ha informat i assessorat treballadors de Serveis Socials, personal d’hospital i centres sociosanitaris i entitats d’arreu de Catalunya. La fundació remarca que la majoria de les trucades “tenen en comú la manca de serveis i recursos per a persones sense llar a les ciutats i municipis”.

718 persones sense llar ateses presencialment

Des d’Arrels destaquen que els últims 12 mesos, a més del canal telefònic, també han orientat 718 persones sense llar que s’han adreçat directament al seu centre obert a demanar ajuda. Durant aquest mateix període han rebut 4.200 avisos de veïns implicats a través de l’aplicació Arrels Localitzador.

Entre les recomanacions d’Arrels sobre com actuar amb una persona sense sostre hi ha la d’acostar-se a la persona i preguntar com es troba, xerrar, oferir un cafè, preguntar si necessita alguna cosa, orientar-los cap a Serveis Socials perquè coneguin el cas o trucar al 112 si la persona es troba malament.