
(ACN) El Govern espanyol ha aprovat aquest dimarts l’avantprojecte de llei antitabac que amplia els llocs on estarà prohibit fumar, prohibeix el consum de tabac en menors i limita la publicitat de productes relacionats.
La llei amplia la llista d’entorns exteriors en què no es podrà fumar i hi inclou les terrasses de bars, entre d’altres. També es prohibeix el consum de tabac en menors, que se suma així a la ja prohibida venda o entrega, i tota forma de publicitat, promoció i patrocini del tabac en qualsevol mitjà de comunicació, inclòs l’àmbit digital.
La ministra de Sanitat, Mónica García, ha dit que es tracta d’una “reforma esperada” i ha remarcat que és una llei per a una “majoria social que vol respirar aire net”. “La salut sempre la posarem per sobre dels interessos comercials”, ha insistit. Sobre la futura votació al Congrés, la ministra ha esperat que “generi tant consens polític com consens social hi ha al carrer”.
En quins espais no es podrà fumar?
Pel que fa als espais en què no es podrà fumar, tant interiors com exteriors a l’aire lliure, s’hi inclouen exteriors de centres sanitaris, educatius, universitaris i socials; parcs infantils i zones culturals o esportives; terrasses de bars, estacions de transport, espectacles i concerts a l’aire lliure, i vehicles de transport amb conductor. La norma inclou l’obligació d’indicar que en aquests entorns està prohibit fumar. També es prohibeix la venda i subministrament de cigarretes electròniques d’un sol ús, tant per l’impacte ambiental com la seva accessibilitat entre els joves.
Més restriccions en la publicitat
En el cas de la publicitat, l’avantprojecte de llei modifica la norma anterior i incorpora més restriccions a la promoció del tabac i productes relacionats. Es prohibeix tota forma de publicitat, directa o indirecta, inclosa qualsevol mena de comunicació comercial, ja sigui a través de mitjans impresos, audiovisuals, digitals o xarxes socials, o mitjançant mostres o descomptes.
També es prohibeix la publicitat en equipaments, instal·lacions i mobiliari situat en espais d’ús públic o col·lectiu, per exemple en bars, discoteques, terrasses i altres establiments d’oci. El patrocini d’activitats, esdeveniments o continguts per part d’empreses del sector, així com l’aparició de marques vinculades al tabac, també es prohibeix en publicacions, festivals i activitats culturals o esportives, siguin presencials o en entorns digitals.
Mesures importants, però “insuficients”
L’Associació contra el Càncer considera “molt important” l’ampliació de les prohibicions de fumar a terrasses i estacions de transport. “Segons estudis, el 42,5 % dels menors de 12 anys està exposat al fum del tabac en espais públics”, constata l’entitat, que també valora positivament la prohibició de fumar tabac i altres dispositius en esdeveniments culturals com els concerts.
No obstant això, l’associació veu “insuficient” aquest avantprojecte de llei antitabac, ja que considera que amb el text no n’hi ha prou per evitar les morts per càncer provocades pel tabac, un 30 % del total, segons les seves xifres. L’entitat troba a faltar més mesures com ara l’embalatge neutre, una limitació dels punts de venda dels nous dispositius per fumar i “avançar” en la pujada de preu dels productes de tabac.