Desencallar els accessos ferroviaris i viaris al Port és el compromís que ha posat sobre aquesta taula la ministra de Foment. Abans que acabi l'any hi haurà nou projecte, perquè l'actual ha caducat a causa dels retards acumulats.Pastor s'ha compromès a començar-lo a tramitar de nou aquesta mateixa setmana. ANA PASTOR, ministra de Foment "L'alentiment de l'administració ha provocat que el propi projecte estigui caducat, fet que té gràcia per tant anem a moure'l aquesta mateixa setmana, es parlarà amb el ministeri de medi ambient se li remetrà de forma immediata" Aquests accessos, prioritaris segons la ministra i imprescindibles per evitar el col·lapse de la sortida de les mercaderies, costaran 470 milions d'euros i els pagaran uns parteneriats públic i privat. LLUÍS RECODER, conseller de Territori "Som conscients de quina és la situació dels pressupostos públics i per tant entenem que la via del parteneriat públic i privat és una fórmula que ens permet tocar de peus a terra, no fer volar coloms i trobar una solució a mitjà termini que permeti que el port de Barcelona tingui uns accessos al nivell que els hi pertoqui." La preocupació més immediata és però com sortiran les mercaderies aquest mateix estiu un cop entri en funcionament la nova terminal. Segons el Port i la ministra els accessos provisionals estaran acabats tot i que la Generalitat és més escèptica. La ministra ha abordat el futur de port en una reunió i en aquesta altra, el de l'aeroport... El lobby format per Cambra de Comerç, Foment del Treball, el Racc i el Cercle d'Economia li ha demanat tenir un paper important en la gestió del Prat i que aquesta sigui individualitzada i segons criteris empresarials. Aquests representants de la societat civil han vist receptiu el Govern espanyol... MIQUEL VALLS, president de la Cambra de Comerç de Barcelona "Al llarg dels propers mesos treballarem conjuntament, com s'ha ofert la ministra per veure quines són les millors solucions que sempre tindran presents la importància de l'aeroport del Prat com a factor estratègit per al desenvolupament econòmic del país." S'han donat un any de temps per presentar un nou model de gestió del Prat. XAVIER TRIAS, alcalde de Barcelona "Nosaltres podem ser comprensius però al mateix temps hem de ser tremendament exigents perquè aquestes infraestructures es facin d'una vegada, perquè aquestes infraestructures s'haurien d'haver fet ja fa molt de temps."

En la primera reunió, Pastor s’ha trobat amb els representants del grup GTi4 (Cambra de Comerç, Foment del Treball, Cercle d’Economia i RACC), que treballa per aclarir el futur de la gestió de l’aeroport. Els responsables d’aquest “lobby” consideren que cal una reforma urgent per tal de generar creixement econòmic i impulsar la creació de llocs de treball. Per això han lliurat a la titular de Foment un document amb diverses propostes. Demanen que l’aeroport de Barcelona-el Prat es gestioni de manera individualitzada perquè competeixi directament amb Madrid-Barajas. I en la mateixa línia, volen que aquestes infraestructures es governin basant-se només en criteris empresarials. Per aconseguir-ho, recomanen que es deixin a mans d’operadors privats, una opció que consideren compatible amb la titularitat pública dels aeroports i amb la participació activa de les administracions.

Com a resultat de les converses, les dues parts han acordat crear una comissió de seguiment per potenciar l’activitat de l’aeroport. Els responsables del GTi4 es mostren satisfets de la trobada, ja que consideren que la ministra ha estat “molt receptiva”.

Pastor també es reunirà aquest dilluns amb el conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, i amb el president de l’Autoritat Portuària, Sixte Cambra. Amb aquesta trobada es vol desencallar la licitació dels accessos viaris i ferroviaris al port de Barcelona. Tant pel govern català com pels responsables de la infraestructura, aquestes connexions són clau perquè, si quan s’inauguri la nova terminal no estan enllestits, el port es podria col·lapsar.