Aquést és el llibre blanc de la participació de les famílies a l'escola. Un document que reclama un paper més actiu de les associacions de Mares i Pares. MARTA COMAS, directora de Famílies amb veu "La gestió dels horaris i els calendari escolars, temes com el de les beques, o el debat dels deures, volen que se les escolti, se les consulti, i volen fer més força." És anar un pas més enllà. Fins ara, moltes AMPA han aconseguit fins i tot amortir una mica els efectes de la crisi als centres, això sí, de la seva pròpia butxaca perquè des de 2010 ja no reben subvencions. Una de les queixes que tenen contra les adminstracions. ÀLEX CASTILLO, president de FAPAC "Que l'educació dels nostres fills es guii sota paràmetres cientifics i de qualitat i no d'estalvi o interés polítics, volem que hi hagi una llei educactiva que no canvii cada vegada que canvia el govern." GERARD ARDANUY, regidor d'Educació i Universitats "Algunes d'aquestes ides les estem vertebrant, d'altres les haurem d'anar construint junts. Hem de procurar i facilitar que aquesta implicació sigui efectiva." Un compromís que han escenificat avui en el primer fòrum de les famílies i l'educació a Catalunya, que s'ha fet a l'Institut del Teatre.

A partir d’una recerca exhaustiva i d’un procés participatiu en què han participat més de 200 persones, s’ha redactat aquest llibre, que incorpora l’agenda de les famílies en educació i que reclama que es reconegui més el paper que fan moltes AMPA amb l’aportació recursos i iniciatives al sistema educatiu. Però, malgrat aquesta aportació, denuncien que no estan rebent el reconeixement ni l’espai de participació democràtica que voldrien, tant en l’àmbit de centre com pel que fa a les polítiques educatives locals o de país. Reclamen ara que se les escolti, sobretot des del Departament d’Ensenyament.

Per això, per primera vegada en la història de la democràcia, totes les federacions d’AMPA que agrupen pares i mares de tot el ventall de centres educatius de Catalunya (FAPAC, CCAPAC, FAPAES i FAPEL), han presentat el seu posicionament estratègic per aconseguir més rellevància com a sector interessat i protagonista en educació.