La nova campanya d’Amazon,“Un clic para el cole”, ha aixecat polèmica a les xarxes socials. Per cada compra que les famílies fan a la multinacional, si trien una escola, un 2,5 % de l’import va directe al centre educatiu, que podrà destinar-ho a la compra de material escolar. Segons dades del portal, més de 350 escoles de Barcelona ja han iniciat una aliança amb la plataforma. Alguns pares i mares, però, ho critiquen perquè consideren que és fer publicitat d’una gran empresa en un moment en què la crisi per la pandèmia del coronavirus està afectant especialment els comerços de proximitat.

“Un cas de capitalisme de dades”

L’aFFaC (Associacions Federades de Famílies d’Alumnes de Cataunya) va més enllà i alerta que es tracta d’un cas de capitalisme de dades. La presidenta, Belén Tascón, sentencia que “Amazon no ho fa com a regal”, sinó que ho fa “a canvi de dades”. Apunta que l’objectiu d’empreses com Amazon i Google és “saber quins són els nostres desitjos” per poder construir “un patró de comportament”. Tascón creu que d’aquesta manera, mitjançant algoritmes, les empreses s’asseguren vendes futures.

Amazon centres educatius

Una altra veu crítica és la de Simona Levi, de l’organització Xnet, que treballa en el camp dels drets en l’era digital i alerta que aquest vincle entre Amazon i les escoles deixa l’educació en mans de corporacions privades que, a més, diu, tenen problemes amb la privacitat. “Que de tant en tant McDonald’s vulgui regalar una hamburguesa, pot agradar més o menys, però que deixem els menjadors en mans de McDonald’s és el mateix que si deixem la digitalització a Google o deixar la gestió del material escolar en mans d’Amazon”, diu Levi.

El Departament d’Educació, per la seva banda, s’escuda amb l’autonomia dels centres. És a dir, les escoles tenen llibertat per participar en iniciatives com aquesta.