Els menjadors escolars han estat tradicionalment espais en què els alumnes seguien unes normes estrictes i clarament dirigides pels monitors. Aquesta realitat, però,  està començant a canviar en algunes escoles de Barcelona i la resta del territori.

Un document de l’Agència de Salut Pública de Catalunya sobre els àpats dels infants va ser el detonant perquè l’empresa educativa 7 i Tria decidís tirar endavant el projecte Servim-nos com a casa. Aquesta iniciativa pretén incloure el temps de menjador en un context de formació integral de l’alumnat. El curs 2015-2016, tres escoles van participar d’una prova pilot i, un any més tard, 13 centres barcelonins, entre els quals l’Escola Tàber, i una trentena a tot Catalunya s’hi han adherit.

Aquest projecte educatiu té com a objectiu potenciar el procés de creixement de l’alumnat, l’adquisició d’autonomia i el foment de la cohesió dels grups mitjançant la relació amb els companys. A la pràctica, això es tradueix en un menjador en què els estudiants gestionen l’àpat de l’inici a la fi. En primer lloc, els alumnes es reparteixen els rols a seguir. Hi ha qui prepara la taula, un altre que la recull i inclús se serveixen el menjar ells mateixos. La llibertat a taula encara va més enllà. Cada nen pot escollir la quantitat que menjarà en funció de si li ve de gust, li agrada o té gana, però sempre amb una quantitat mínima i màxima de menjar. Aquest fet obliga l’alumnat a acabar-se tot el que els serveixen al plat i, d’aquesta manera, no hi ha malbaratament dels aliments.

La desaparició de l’autoritat al menjador, però, no és plena. Uns monitors s’encarreguen de vetllar pel bon funcionament de l’àpat. En un futur els responsables del projecte estudien la possibilitat que els alumnes arribin a decidir el menú o com a mínim una part.

A finals de curs es recolliran les conclusions de les 30 experiències de les escoles participants per tal de millorar-ne alguns aspectes i, de cara al setembre, 7  i Tria vol fer extensiva la iniciativa a 140 escoles més.