La situació d’aglomeració a bona part dels centres d’atenció primària a causa de l’arribada de la variant òmicron, més contagiosa, ha posat a prova la resistència de molts CAP a tot Catalunya. Ara, amb el canvi de protocol que permet notificar un positiu amb un test d’antígens d’automostra, alguns centres han començat a notar una certa baixada de la presencialitat.

On ja han començat a notar aquest descens de persones és al CAP Pare Claret, al barri del Camp d’en Grassot i Gràcia Nova. Segons la seva responsable, Blanca Funollet, dilluns ja es va començar a notar que venia menys gent al CAP, especialment pel que fa a aquells usuaris que volen comunicar el seu positiu de manera presencial.

Atenen el doble d’usuaris per l’òmicron

Malgrat això, el centre segueix patint l’augment de casos per la variant òmicron. Si fa un mes atenien uns 70 pacients presencialment, ara s’arriben a gestionar 140 usuaris al dia. Divendres passat es va arribar al pic, amb 180 persones ateses.

El descens de la presencialitat al CAP es tradueix, per tant, en un augment de les consultes telemàtiques; en concret, aquelles que arriben a través de l’e-consulta amb peticions que s’han generat amb el web o l’app de La Meva Salut.

Augmenten les atencions per via telemàtica

Funollet confirma que, en el cas del CAP Claret, aquestes consultes han passat d’un centenar al mes de novembre, a les 350 que ara estan gestionant. I, per fer-ho, cal doblar les persones que atenen el telèfon. Ara mateix, un equip de 12 persones realitza aquesta feina i són les responsables de trucar als pacients que han cursat la seva consulta per internet. La resposta s’acostuma a tramitar en 24 hores amb un màxim de 48, en alguns casos.

Funollet també recorda que per comunicar un positiu és molt més eficient realitzar-ho via telemàtica que no per trucada.