L’Ajuntament de Barcelona treballa en la tramitació de la modificació del Pla General Metropolità (MPGM) de la Teixonera, que resol mig segle d’afectacions en habitatges. El nou document recull les al·legacions que ha presentat el veïnat de les 52 edificacions afectades. D’aquesta manera, es portarà al consell plenari una modificació que transformarà l’espai, amb la construcció d’habitatge, equipaments públics i el parc lineal que hi haurà sobre la futura cobertura de la ronda de Dalt.
El projecte preveu la creació de dos edificis d’habitatge públic al carrer de Coll i Alentorn que, durant les obres, serviran per reallotjar els veïns afectats. Aquests dos immobles oferiran 97 pisos i se sumen als 181 habitatges nous de renda lliure.
Tres àmbits d’afectació
Aquesta intervenció generarà espais d’estada i zones verdes vertebrades al voltant del carrer de Segur. L’objectiu és millorar la integració del teixit del barri a través de la construcció d’un parc i fomentar la construcció de futurs equipaments. L’àmbit d’actuació es divideix en tres espais diferenciats: la Llosa de la Vall d’Hebron, els entorns del carrer de Segur, delimitat pels carrers de Coll i Alentorn, Samaniego, Trueba, Segur i Cortada; i els entorns del passeig de la Vall d’Hebron, entre els carrers d’Iriarte i Arenys.

1.545 m² més d’espai públic
L’MPGM inclou la creació d’una plaça a l’encreuament entre les escales dels Canadencs i el carrer de Segur, amb la incorporació d’un equipament i baixos comercials. També s’ampliarà la plaça d’Isop, on hi haurà un equipament, i s’allargarà el carrer de Segur per connectar-lo amb el passeig de la Vall d’Hebron mitjançant una zona verda. El cobriment de la ronda de Dalt també suposarà la creació d’un espai públic. En total, es guanyaran 1.545 m² per assolir els 24.187 m² totals.
Més habitatges i menys afectacions
En aquest document, s’especifica que es mantindrà intacta la zona de jocs infantils de la plaça de la Vall d’Hebron, es rebaixarà una planta dels edificis de titularitat pública i els baixos que inicialment estaven previstos per a establiments comercials seran per a habitatge.
A més, s’ha ampliat la capacitat per fer els edificis de promoció privada i el consistori s’encarregarà de totes les càrregues urbanístiques, també les que en un principi havien d’assumir les iniciatives privades.
Es tracta d’un deute històric que la ciutat tenia amb el barri i que no podia esperar més, segons ha dit el regidor del districte d’Horta-Guinardó, Lluís Rabell. Aquest hauria de ser només el primer pas cap a futures transformacions que “s’aniran duent a terme en els propers anys”.