Dos dels projectes seleccionats als pressupostos participatius de l’Eixample, com són la pacificació d’Entença i Rosselló, tiraran endavant tard i amb modificacions importants. L’Ajuntament ha canviat les propostes dels promotors en tots dos casos argumentant problemes de mobilitat a la zona. La Nova Esquerra de l’Eixample té, actualment, les obres de la superilla de Consell de Cent i l’ampliació dels FGC a la plaça d’Espanya en marxa i això dificulta l’execució dels projectes tal com s’havien presentat.
La pacificació d’Entença, de moment provisional
A Entença, l’Ajuntament s’havia compromès a reduir un carril de circulació per a vehicles motoritzats i pacificar els entorns escolars, amb la prioritat d’una zona d’estada infantil. Alguns trams ja s’han tirat endavant, com a l’Escola Xirinacs, però entre els carrers de la Diputació i del Consell de Cent encara no. De moment, la primera fase estava prevista per al juliol, i encara s’ha de fer. Segons el consistori, les obres, que inclouen la reducció d’un carril de circulació, podrien començar al gener o febrer i serà de caràcter provisional.
Els promotors del projecte (AMPA Joan Miró, l’AFI Entença, l’AFA Xirinacs, la Llar d’Infants Àgora i l’AV Eixample Esquerra) desconfien dels nous terminis que els ha donat l’Ajuntament i no estan d’acord amb les variacions que s’han fet al projecte. Aquest dimecres han publicat un manifest en què reclamen que es tiri endavant la pacificació prevista i que no quedi a mitges. Adverteixen que els canvis introduïts ni s’han discutit ni corresponen al projecte pactat.
La pacificació de Rosselló, també s’endarrereix
El d’Entença no és l’únic projecte dels pressupostos participatius a l’Eixample que s’ha endarrerit. També el de Rosselló s’està tenint modificacions. Segons Xavier Riu, de l’àmbit d’urbanisme de l’AV Esquerra Eixample, aquest projecte, tot i que va ser el més votat als pressupostos participatius, acabarà sent l’últim a fer-se, ja que —diu— “només fan que trobar-hi pegues”.
Per desencallar la pacificació del carrer, l’Ajuntament està treballant en una proposta que presentaran al desembre i que s’allunya del que van presentar els impulsors als pressupostos participatius. Es preveu que les obres comencin a l’estiu. Preveuen reduir a un carril la circulació, incorporar el carril bici a tot l’eix, i crear espais d’estada per a vianants i de joc.
Els nous contenidors ocupen la vorera
Mentre l’actuació de pacificació a Entença encara no ha tirat endavant, les voreres han estat ocupades des de fa setmanes pels nous contenidors de neteja, que l’Ajuntament ha ubicat a tocar de l’Escola Joan Miró. Segons les famílies, això limita l’espai de vianants i comporta un excés de brutícia diàriament. Es tracta dels contenidors que s’han hagut de treure per les obres de la superilla a Consell de Cent. Des de les entitats promotores lamenten que precisament no s’hagi aprofitat aquesta situació per baixar-los ja a la calçada, com s’havia pactat.
26.000 vehicles diaris en entorn escolar
Recorden també que el carrer d’Entença continua sent una autopista de pujada, amb més de 26.000 vehicles diaris. Un volum de trànsit que asseguren, és poc segur en un entorn on hi ha quatre escoles. A Entença, entre Provença i Rosselló, hi ha instal·lat un radar fix però, de moment, només és pedagògic. Per això les associacions de famílies de les escoles de l’entorn demanen sancions per fer que es respectin els límits de velocitat.