Escolta aquesta notícia

Fa 60 anys un grup de veïns de Barcelona va començar a reivindicar la necessitat de construir un museu per commemorar el valor del transport públic. Des de fa aproximadament cinc, s’han agrupat en una entitat, la Coordinadora Pro Museu Transport de Barcelona, amb l’objectiu entre cella i cella d’ubicar el Museu del Transport al Palau 1 del recinte firal de Montjuïc, ubicat a la plaça d’Espanya.

Es tracta d’un projecte que xoca frontalment amb la idea que té pensada l’Ajuntament de Barcelona per al recinte firal. De cara al 2029, el consistori vol renovar aquesta part de la ciutat, fent-ho coincidir amb la celebració del centenari de l’Exposició Internacional del 1929. I de cara la propera dècada, construir més de 500 pisos a l’entorn. Tenint això present, la primera tinenta d’alcaldia i presidenta de TMB, Laia Bonet, ha descartat aquest matí la possibilitat que el Museu del Transport s’acabi ubicant als peus de la muntanya de Montjuïc.

El Museu del Transport, a la llosa de la Vall d’Hebron

Com a alternativa, Bonet ha plantejat la llosa de la Vall d’Hebron, un espai ocupat actualment per un pàrquing i que d’aquí uns anys estarà flanquejat pel nou edifici de consultes externes de l’hospital i la futura Agència de Salut Pública. Una àrea, segons la tinenta, “en transformació, idònia i que es tracta d’un balcó als peus de Collserola” des d’on poder gaudir de la ciutat.

Això, però, no agrada a la Coordinadora. Ferran Armengol, president de l’entitat, considera que un equipament d’aquesta mena “ha d’estar en un lloc cèntric per facilitar l’arribada dels visitants així com la dels patrocinadors” que financiarien part del museu. A banda, creu que en el Palau 1 de la Fira, conegut també com a Palau de Transports i Comunicacions, “no caldrien grans obres”, simplement “unes petites adaptacions” que encarrilarien la posada en funcionament del museu.

Més de 4.000 firmes avalen la posició de la Coordinadora

El posicionament del govern municipal és ferm, però al maig, l’entitat popular va donar el tret de sortida a una iniciativa ciutadana amb què pretenia recollir 3.750 firmes de barcelonins, xifra mínima requerida per portar una qüestió a debat al ple municipal. Ràpidament en van aconseguir més de 4.000, fet que els va permetre enregistrar la seva petició al plenari.

Tot i la “manca de suports polítics al projecte”, Armengol assegura que aquest ha de passar pel Ple. “Ha de ser aquest òrgan qui decideixi sobre la nostra idea, no el govern en solitari”. Una demanda que finalment, sembla que es complirà en la sessió d’aquest gener, després que els últims dos mesos es posposés la pregunta de la Coordinadora al ple.

Entrevista sobre el Museu del Transport, al bàsics

El desig dels fans de la mobilitat de la ciutat es fa realitat amb l’obertura d’aquest museu. Fa 60 anys que es va al darrere d’un espai expositiu per ensenyar les joies de la corona del sector de la mobilitat.

Els promotors del Museu del Transport, Manuel Marina i Ferran Armengol, passen pel programa bàsics per parlar de tots els detalls.