Aquest dimarts acaba el termini de presentació de sol·licituds del procés de regularització extraordinària d’immigrants impulsat pel Govern espanyol. L’Ajuntament de Barcelona n’ha fet balanç i des que es va obrir el termini, el 16 d’abril, ha atès un total de 87.000 persones en els diferents dispositius i serveis municipals.
En total, el consistori ha expedit 24.576 certificats de vulnerabilitat i ha emès 378.293 volants i certificats d’empadronament, dos dels documents que es podien requerir en el procediment i que els ajuntaments tenen competències per emetre. En el cas del certificat del padró, l’Ajuntament n’ha enviat 80.000 de manera proactiva als domicilis que considerava que el podrien necessitar.
“Creiem que hem estat a l’altura, que hem pogut donar resposta”, ha destacat la tinenta d’alcaldia de Drets Socials, Raquel Gil, en fer balanç. Destaca que l’Ajuntament ha anat ajustant els diferents dispositius a la demanda ciutadana. “Creiem que no hi ha cap persona que s’hagi dirigit a nosaltres per demanar algun d’aquests documents i que no l’hagi pogut rebre”, ha afirmat.

Durant el procés, l’Ajuntament ha posat en marxa fins a cinc centres d’atenció integral, entre els quals dos equipaments creats específicament per atendre aquests casos, el Pavelló 2 de la Fira de Barcelona i el centre de suport de Miquel Bleach, 24, que han atès 20.000 persones.
Justament aquest centre del carrer de Miquel Bleach, a Hostafrancs, es mantindrà obert fins a aquest divendres, 3 de juliol, amb un servei d’informació general i un punt d’assessorament jurídic, per “acabar de fer aquest tancament amb certa tranquil·litat”.
Seguiment dels sol·licitants i recerca de feina
El consistori també ha explicat que ara engega una segona fase del procés de regularització, la d’acompanyament i assessorament jurídics del tràmit, que farà el SAIER, i també l’activació de recursos d’orientació i acompanyament en la recerca de feina a través de Barcelona Activa.
En el cas de Barcelona Activa, es posa en marxa un dispositiu específic amb accions grupals i territorialitzades, com ara punts d’informació, sessions informatives i processos d’orientació laboral. En total es generen 12.000 places extraordinàries durant el període 2026-2027. A banda, s’activen 4.500 places per accedir al Servei d’Intermediació Laboral de Barcelona Activa.