Airbnb planteja la solidaritat en forma de “reptes”, que es concreten en la captació de fons per a entitats que treballen amb persones en risc d’exclusió social. Concretament hi participen cinc organitzacions de la ciutat: el Casal dels Infants, Creu Roja, la Fundació Ared, la Fundació Ludàlia i la Fundació Roure.

El web de Voluntaris en Acció inclou una explicació breu sobre els projectes de les entitats perquè els voluntaris -treballadors, amfitrions i viatgers – escullin el repte que més els interessa. Les inscripcions encara estan obertes i els projectes es començaran a desenvolupar a finals de novembre i tindran una durada d’uns set mesos, fins al juny de 2015.

Des de l’empresa han negat a BTV que la campanya sigui una neteja d’imatge per la crisi dels apartaments turístics de la Barceloneta. Afirmen que no és una activitat aïllada, sinó que s’emmarca en el projecte Barcelona Capital Europea del Voluntariat 2014 i destaquen que aquest febrer Airbnb va impulsar un projecte similar a Sant Francisco en què van participar unes 700 persones.

Però el fet és que la plataforma no té gaire bona premsa. Al setembre, el consistori va demanar a Airbnb que retirés del seu web els pisos que no tenien llicència, una petició que Airbnb va desestimar. I poc abans, al juliol, la Generalitat va sancionar la plataforma per competència deslleial amb una multa de 30.000 euros.

Cinc projectes per “impactar” a la ciutat

La plataforma ha impulsat cinc projectes diferents per atreure voluntaris. En el cas del Casal dels Infants, el repte consisteix a obtenir fons per un programa de beques educatives. Els diners es destinaran a programes diferents: garantir “el suport i acompanyament als nadons i a les seves mares”, ajudar els “adolescents amb fracàs escolar” i guiar els joves en aspectes de formació i també en recerca de feina. Des del Casal consideren que la proposta d’Airbnb va “completament en la línia de treball de sumar complicitats” i afirmen que hi donaran “el suport que necessitin”.

La responsable de comunicació de la Fundació Ared, Alba Anglada explica que van decidir participar en la campanya d’Airbnb perquè consideren que “és un format novedós i autogestionat”. Els voluntaris s’apunten a les activitats que els interessen, fan una visita a la Fundació Ared per conèixer el projecte que tenen entre mans i, després, tiren endavant el repte de forma autogestionada, explica Anglada, amb un pressupost d’entre 500  i 2.000 € que aporta Airbnb.

El repte d’Ared és duplicar el nombre de col·laboradors econòmics, que actualment arriba a 107 persones.  L’entitat treballa amb persones en risc d’exclusió social, especialment amb dones que han estat en centres penitenciaris. L’any 2013 van atendre 1.070 persones, un 65% de dones i un 35% d’homes.

Pel que fa a la Creu Roja l’objectiu és donar a conèixer el centre entre els comerços dels barris de Ciutat Meridiana, Torre Baró i Vallbona amb l’objectiu que els botiguers de la zona col·laborin oferint excedents a l’entitat, en un context en què les “necessitats alimentàries cada vegada són més grans”. Des de la Creu Roja expliquen que ja han treballat en altres casos en projectes de voluntariat corporatiu com aquest i afirmen que són iniciatives positives per a l’entitat.

La Fundació Ludalia, que organitza activitats d’oci per a persones amb discapacitat intel·lectual, proposa organitzar un intercanvi de cases entre persones amb discapacitat intel·lectual i en el cas de la Fundació Roure, que treballa al districte de Ciutat Vella, el repte és impulsar una campanya perquè els ciutadans facin donació de roba i mobles a la botiga solidària.