
(ACN) El Tribunal Europeu de Drets Humans (TEDH) estudiarà una demanda per tortures a un intern del Centre d’Internament d’Estrangers (CIE) de Barcelona el 2020. La institució ha admès a tràmit la sol·licitud, presentada per Irídia, per presumptes agressions i maltractaments denunciats per la víctima, així com per la manca d’una investigació efectiva dels fets per part de les autoritats espanyoles.
A més, la demanda sosté que les imatges de les càmeres de seguretat no es van custodiar adequadament per part del CIE, de forma que no es van poder recuperar quan ho va ordenar el jutge. D’altra banda, el denunciant va ser expulsat del país abans que pogués declarar sobre els fets.
Els fets van passar el 2020
Segons la demanda, el 12 de gener del 2020 l’intern estava sopant al menjador del centre i li va demanar a un policia nacional la medicació que necessitava per dormir, ja que tenia diversos problemes de salut mental. Els agents li van denegar i li van assegurar que no figurava a la llista de persones autoritzades. La negativa a la medicació va originar ansietat a l’home. Segons Irídia, mentre pujava a la seva habitació, l’home va llençar a terra el iogurt que duia a la mà i això va provocar que l’agent l’agredís. Aquella mateixa nit, l’home va intentar suïcidar-se. La policia se’l va endur a infermeria i el va tancar en una cel·la d’aïllament.
L’endemà d’aquests fets, la víctima va presentar una queixa al director del CIE. Dies després va posar una denúncia al jutjat per maltractaments i contra la integritat moral, i va demanar poder declarar, ser visitat per un metge forense i aturar l’ordre d’expulsió. També va demanar una investigació dels fets.
No es van enviar totes les imatges
Tot i les denúncies, el Jutjat d’Instrucció número 6 de Barcelona no va aturar l’expulsió i va arxivar la causa. L’acusació va presentar un recurs contra l’arxivament, però abans que es resolgués, l’home va poder tornar a Espanya i declarar al jutjat. També se li va practicar un reconeixement medicoforense que va acreditar tant l‘existència d’un eritema compatible amb l’agressió com de seqüeles psicològiques relacionades amb els fets denunciats. El jutjat va demanar les imatges al CIE, però la policia en va remetre només una part i va al·legar que l’horari demanat no coincidia amb el que s’havia conservat.
L’advocat de l’home va demanar més imatges i informació sobre les càmeres, però la Policia Nacional va assegurar que no en tenia més, i el jutge no va demanar més explicacions o informació. Finalment, el juny del 2024 el jutjat va arxivar la causa, decisió que l’Audiència va ratificar el novembre següent.
Ara, la comunicació de la demanda suposa que el Tribunal d’Estrasburg examinarà el cas i que l’Estat espanyol haurà de donar ara explicacions sobre les mancances en la investigació d’aquest cas, però també sobre els protocols de prevenció dels maltractaments en els CIE a escala general.