Segons una enquesta realitzada per la Federació d’Usuaris – Consumidors Independents (FUCI) a 2.000 consumidors espanyols, aquest 2013 es gastarà un 11% menys de diners que en les rebaixes de l’any passat. Aquesta dada sorprèn perquè les compres que es realitzen durant l’època de rebaixes o per Nadal estan socialment ben acceptades, encara que siguin de coses innecessàries.

Gràcies a la crisi econòmica, hi ha més consciència d’austeritat i els psicòlegs han constatat l’augment de les consultes d’addictes a les compres. Segons el professor de psicologia de la UOC Manuel Armayones, un terç de la població adulta té addicció a les compres i el problema es manté ocult fins que l’individu no pot pagar les adquisicions que fa i s’endeuta. Armayones assegura que “en períodes de rebaixes l’addicció empitjora perquè comprar està ben vist i no es reprotxa el fet d’adquirir objectes i coses innecessàries”. Aquest fenomen pot estar associat a processos depressius, soledat i insatisfacció vital i, a més, pot desencadenar problemes familiars i professionals.