L’Associació Catalana per a la Integració del Cec (ACIC) ha denunciat davant de l’estació de Sants, a la plaça dels Països Catalans, la vulneració dels seus drets en l’ús dels serveis en línia de Renfe. L’entitat ferroviària està obligada a garantir l’accessibilitat al seu portal web a persones amb discapacitat visual. Tot i incomplir la llei, el Tribunal Suprem ha sentenciat el gener del 2019 a favor de Renfe i, de fet, fa pagar a l’ACIC 4.000 euros per costos.

Les persones amb discapacitat visual no poden comprar bitllets de Renfe per internet de manera autònoma. Sovint es veuen amb dificultats per seguir els procediments que cal per reservar seients. Un dels membres d’ACIC ha explicat que ha necessitat ajuda externa per respondre el test CAPTCHA, que apareix per determinar si ets humà o no. Cal veure els números i les lletres que apareixen en pantalla i introduir-los on s’indica, per poder ser direccionat a la pàgina següent.

Unes denúncies que van començar el 2013

La legislació espanyola determina des del 31 de desembre del 2008 que les entitats públiques han de garantir l’accessibilitat als seus portals web per a les persones amb discapacitat, d’entre les quals hi ha la visual. Renfe incompleix la normativa, dictada en el Reial Decret 1494/2007, de 12 de novembre, i impossibilita a les persones amb ceguesa utilitzar de manera autònoma els seus serveis en línia.

Front aquest incompliment, l’ACIC va denunciar a Renfe el 2013 davant del Ministeri de Sanitat aportant tres informes tècnics que ho constataven. Això no obstant, la Secretaria d’Estat de Sanitat en resolució del juliol del 2015 va exculpar Renfe i va arxivar l’expedient considerant que l’entitat “tenia bona voluntat.”

Mesos més tard, l’ACIC va recórrer contra aquesta decisió davant l’Audiència Nacional. Van demandar a Renfe i al Ministeri de Sanitat. Però els magistrats de la Secció quarta de la Sala del Contenciós Administratiu de l’Audiència Nacional van absoldre Renfe i confirmar la decisió del Ministeri.

Finalment, l’associació va interposar un recurs de cassació davant del Tribunal Suprem. Aquest òrgan judicial el 24 de gener del 2019 va decidir no admetre el recurs per falta d’interès cassacional i, a més, va condemnar l’ACIC a pagar 4.000 euros (2.000 a Renfe i 2.000 a l’Estat) en concepte de costos. Des de l’associació ho consideren com “un càstig i com una vulneració flagrant dels seus drets”.

Cap comunicació amb Renfe des del 2015

L’associació va iniciar unes reunions amb Renfe el 2013, l’any en què van començar amb les denúncies de la seva situació. El 2015, però, les comunicacions amb l’entitat ferroviària van acabar.