El veïnat dels Tres Turons ha dut a terme una protesta fent d’informadors aquest dissabte, 12 d’abril, per denunciar la massificació turística del V19. L’acció arriba justament el mateix dia en què s’ha posat en marxa el reforç d’aquesta línia de bus, una mesura que consideren que no resoldrà la saturació i que beneficiarà als turistes. Per aquesta raó, els veïns han agafat les regnes fent d’agents informatius a dues parades en una mobilització conjunta encapçalada pel Consell Veïnal del Turó de la Rovira i membres de la CGT Bus de TMB.
“Hem fet el que hauria de fer l’Ajuntament, que és posar informadors a les parades que estan més concorregudes. Informem a la gent sobre que han de passar per darrere, validar i que respectin els seients reservats”, ha dit Enric Buscarons, president de l’Associació de Veïns del Baix Guinardó.
Reclamen informadors a les parades més conflictives
Després d’aconseguir que el bus de barri 116 desaparegués de Google Maps com a opció per anar al Park Güell, els veïns lamenten que el problema s’ha agreujat a la V19, que està congestionada pels turistes que la fan servir per pujar al Park Güell o anar a la platja.
Els veïns asseguren que estan “farts” d’aquesta situació i consideren que els informadors que s’han desplegat per informar dels canvis en la línia són insuficients. En aquest sentit, reclamen informadors a les parades més conflictives que són les de principi i final dels trams nord i sud, és a dir, Barceloneta, Verdaguer, Alfons X i el pont de Vallcarca.
També consideren que el personal subcontractat que han desplegat és insuficient i que provoca una càrrega i estrès no només als usuaris, sinó també als conductors.

El V19, l’opció més barata per als turistes
Un equip de betevé ha preguntat als turistes que pugen al Park Güell per què s’han decidit per la línia V19 per fer aquest desplaçament. “És l’opció més barata”, assegura un croat. “No creiem que hàgim d’entrar en conflicte pel fet de compartir el mateix bus amb els veïns”, opina. De fet, és una situació que també tenen normalitzada a la capital de Croàcia: “A Zagreb ens passa el mateix”. En la mateixa línia, una turista libanesa tampoc no hi veu cap conflicte. Baixa cap a la Barceloneta i ha descobert el V19 “per internet i a les xarxes”. També és el mitjà de transport més assequible que ha trobat.
Conductors amb problemes mèdics fent d’informadors?
El delegat de CGT TMB, Francesco Stefanopoli, explica que a l’octubre es va “proposar a TMB que els treballadors que per qüestions mèdiques no poden conduir els busos, adquireixin el nou rol d’informadors a l’empresa”. D’aquesta manera, se’ls reubicaria i permetria “aprofitar el gran coneixement que tenen de l’empresa, del transport públic i de les dinàmiques dels usuaris”. En canvi, lamenta que no han rebut cap resposta per part de l’empresa per a una proposta que està sobre la taula des de l’octubre de l’any passat.

Tres recorreguts els caps de setmana
Des d’aquest dissabte circulen vuit vehicles afegits per reforçar el servei en els dos trams amb més saturació. Estaran en servei cada cap de setmana i també els festius. Per tant, els rètols frontals dels autobusos poden indicar tres recorreguts diferents: l’habitual, un a la zona de sud entre la Barceloneta i Verdaguer, i un altre recorregut que només és de pujada fins a Vallcarca. Segons David Mar, membre del Consell Veïnal del Turó de la Rovira, aquesta reconfiguració “no funcionarà perquè està pensada exclusivament per als caps de setmana i el passatge turístic, no pels veïns”. Creu que s’hauria d’enfocar cap als que “estem pagant el sou i els busos extra”.
