150 espelmes en memòria de les víctimes. S'han encès avui en una missa celebrada a França, on també s'hi ha llegit un missatge de condol. Ara, el Govern espanyol estudia dur a terme un funeral d'estat a Barcelona que podria fer el 19 d'abril, dos dies després del que es farà a Alemanya, a la catedral de Colònia. Mentrestant, continua la recuperació dels cossos, tot i que serà lenta i s'allargarà com a mínim durant 10 dies. Avui les condicions metereològiques han millorat i això pot accelerar els treballs. Però bona part de la investigació se centra a l'entorn de Lubitz, el copilot de l'aeronau. Sembla que també tenia problemes de visió, segons informa 'The New York Times'. Un fet que se suma a les declaracions de la seva exparella al diari alemany 'Bild', en què anuncia que Lubitz se sotmetia a tractament psiquiàtric. Segons la fiscalia de Düsseldorf, un document estripat a casa seva demostra que l'alemany tenia una depressió i que no ho havia comunicat a la feina. Ara també se sap que Lubitz estiuejava a la zona i freqüentava un club de vol sense motor.

Segueixen les operacions per recuperar els cossos dels 144 passatgers i els sis tripulants de l’Airbus A320 que es va estavellar dimarts als Alps Francesos. Les tasques són complicades per la dificultat d’accedir a la zona i perquè les restes estan esmicolades i escampades. El vent que ha bufat els darrers dies encara ha entorpit més les feines de recerca, però aquest dissabte n’ha baixat la intensitat i això podria fer que s’acceleressin els treballs, tot i que en principi duraran uns 10 dies.

El ministre de l’Interior, Jorge Fernández Díaz, va confirmar ahir que de les 50 persones amb nacionalitat espanyola que viatjaven a l’avió, 39 residien a Catalunya. El Govern espanyol estudia dur a terme un funeral d’estat a Barcelona que podria fer el 19 d’abril, dos dies després del que es farà a Alemanya, a la catedral de Colònia.

Els malsons de Lubitz

La investigació de la fiscalia francesa ha deixat clar que el copilot, l’alemany Andreas Lubitz, va estavellar l’avió  intencionadament. La investigació busca ara els motius que el van portar al suïcidi i a la mort de les 149 persones que viatjaven amb ell. Les últimes novetats de les indagacions apunten que Lubitz havia amagat baixes mèdiques a Lufthansa, l’empresa per la qual treballava. De fet, el 24 de març, el dia de l’accident, el copilot no hauria d’haver anat a treballar.

Aquesta hipòtesi queda reforçada després que el rotatiu alemany ‘Bild’ hagi fet pública una entrevista a una exparella de Lubitz. La noia, de 26 anys, és assistent de vol i ha assegurat al diari que el copilot estava en tractament psiquiàtric. En aquest sentit, prenen importància les restes del seu cos. Segons l’estat en què es trobin, es podrà determinar si havia pres medicaments, drogues o alcohol. A l’entrevista al diari alemany, l’exparella de Lubitz ha afegit detalls com ara que es despertava de nit amb malsons. L’exparella apuntaria que un dels mòbils per estavellar l’avió era la frustració del copilot: sabia que no podria arribar a ser comandant de vols de llarga durada pels seus problemes de salut.

I és que sembla que també tenia problemes de visió, segons ha informat ‘The New York Times’ citant fonts oficials de la investigació. Se sap que s’havia sotmès a algun tractament per superar aquests problemes, però no si això podria haver estat l’origen de la seva frustració com a pilot o bé l’afectació a la visió podria tenir també un origen psicosomàtic.