La Federació d’Associacions de Farmàcies de Catalunya (FeFaC) ha fet pública aquest dimarts una enquesta en què els farmacèutics valoren el paper que han tingut durant la crisi del coronavirus. Dels resultats, se’n desprèn que més del 80 % de les farmàcies han atès persones amb símptomes de covid-19 que no havien pogut accedir al sistema sanitari.

El president de l’entitat, Antoni Torres Vergara, explica que aquesta atenció ha estat tant presencial com telefònica. La Federació considera que s’ha posat de relleu el valor estratègic de les farmàcies en el sistema de salut pública, especialment en un moment en què s’ha arribat al límit del col·lapse.

Torres també ha volgut posar de relleu que, durant aquest temps, no hi ha hagut desabastiment de medicaments, tot i que, en moments puntuals, sí que han faltat materials de protecció. En aquest sentit, quan n’hi ha hagut mancança, s’ha prioritzat el personal sanitari i, per tant, més exposat a la malaltia.

Respecte als equips de protecció individuals, els més utilitzats a les farmàcies han estat les mascaretes, guants i bates d’un sol ús (95,6 %), les marques de separació al terra (88,7 %), les mampares (82,9 %) i el gel hidroalcohòlic a disposició dels usuaris (67,1 %). Però també s’han emprat mesures com la dispensació per finestreta (17,8 %), a la porta (16 %) o zones aïllades per a casos sospitosos (13,2 %).

Torns de treball separats

L’enquesta, que es va fer entre el 9 i el 19 de maig, també recull les dificultats laborals amb què s’han trobat les farmàcies. Tot i que la gran majoria no han hagut de fer ERTO ni acomiadaments, sí que han hagut de flexibilitzar jornades i modificar horaris per adaptar-se a la nova situació i protegir els treballadors. Per exemple, en un 62,7 % de les farmàcies s’han habilitat torns de treball separats. Un 36,3 % dels establiments també ha tingut personal de baixa, gairebé la meitat de les quals per malaltia. La resta, per aïllament preventiu o per conciliació familiar.

En conjunt, segons els professionals del sector, la resposta de les farmàcies davant d’aquesta crisi ha reforçat el seu paper. “El valor central de les farmàcies segueix sent protegir la salut de les persones i això s’ha fet convertint-nos en punts d’informació fiable i garantint l’entrega dels productes”, destaca el comunicat de la FeFaC.