Examinadors i alumnes preparen l'aula per començar, puntuals, el primer examen, català. "No ens han fet estudiar ni res, simplement hem de respondre el que sapiguem i no hem estudiat, ni estic nerviosa, ni res." La prova inclou dos articles de comprensió lectora: un article de Josep Maria Espinàs i un altre sobre com fer una bona fotografia. Els alumnes també han hagut de demostrar les habilitats en expressió escrita. EULÀLIA RIBOT, professora de català de l'Institut Valldemossa "D'entrada per exemple, redacció crec que el tema queda una mica lluny del que és l'experiència vital d'un alumne de 15 o 16 anys, com és aquest cas. Parlar de les propines crec que és una cosa que no solen fer gaire, però la resta de l'examen m'ha semblat, així amb un cop d'ull ràpid, que era força correcte." "Me l'esperava més difícil, però en veritat ha estat molt bé." Per a la segona prova, matemàtiques, cal, a part del bolígraf, la calculadora. MARIA ROSA ESCARDÓ, aplicadora i correctora de les proves "No hi ha les preguntes típiques que potser els professors fariem en un examen de les nostres assignatures. Hi ha exercicis senzills d'estadística, exercicis senzills de percentatges, de geometria; problemes que ens podríem trobar a la vida quotidiana quan volem calcular alguna cosa a casa per pintar o per fer un marc d'un quadre." Aquesta, en general, no ha semblat tan fàcil com la de català. "Algunes preguntes una mica difícils, perquè no sabia contestar-les." Demà s'avaluaran les competències bàsiques de castellà i anglès o altres llengües estrangeres. La conselleria d'Ensenyament preveu fer arribar els informes indivisuals a les famílies abans de Setmana Santa. JOAN MATEO, president del Consell Superior d'Avaluació del Sistema Educatiu "Per exemple li podem dir el seu fill té dificultats en localitzar les idees principals aleshores la família amb aquesta informació diseccionada, ella i el tutor del centre, poden treballar durant l'últim trimestre, de cara que a final de curs el noi pugui superar els hándicaps que hagi mostrat." Una avaluació que també servirà a l'escola per veure quin és el nivell global de l'alumnat i les àrees que cal reforçar.

Els alumnes s’examinaran de matemàtiques, castellà, català i anglès o una altra llengua estrangera (la majoria, probablement, farà la prova d’anglès). A finals de març la Generalitat publicarà els resultats de forma genèrica, i donarà a les escoles i les famílies indicacions i dades concretes sobre el que han de fer amb els seus alumnes i fills, respectivament. No es farà, però, cap rànquing d’escoles ni estudiants.

Aquest dimecres els alumnes s’han examinat de matemàtiques i llengua catalana. Dijous faran la prova de castellà i llengua estrangera. La preocupació principal del govern català és la comprensió lectora i l’escriptura, ja que l’informe Pisa de 2009 indicava que el 14% de l’alumnat no tenia les competències bàsiques en aquests àmbits.

Un 5,8% dels estudiants de secundària estarà exempt de fer les proves, es tracta dels que s’han incorporat al sistema educatiu aquest any i encara no dominen l’idioma, i també dels alumnes amb necessitats educatives especials.