El 62 % de les persones LGBTI a l’estat amaguen la seva identitat sexual i de gènere a la feina per por a ser discriminades. Aquesta és la principal conclusió de l’estudi La diversitat LGBTI en el context laboral a Espanya, que assegura que la gran majoria ho releguen a l’àmbit privat.

Als joves els costa més “sortir de l’armari”

L’informe també indica que en el cas dels més joves la dada s’incrementa i arriba al 72 %. Óscar Muñoz, director de l’estudi i expert en diversitat, assegura que “crida l’atenció” que “només el 28 % dels joves s’atreveixen a manifestar-ho obertament”. Muñoz també apunta que si bé els mil·lennistes LGBTI “surten de l’armari durant la seva etapa acadèmica, gairebé el 60 % d’aquest col·lectiu hi torna a entrar quan comença la seva carrera professional“.

També segons aquest estudi, un 86 % de les persones LGBTI han sentit alguna vegada a la feina un acudit o comentari homòfob, lesbòfob o trànsfob. Una altra dada rellevant de l’informe és que el 80 % de les persones trans estan a l’atur. Es tracta d’un col·lectiu, a més, quecada vegada més, és blanc d’agressions físiques.

La covid-19 ha suposat un doble confinament

Muñoz creu que les dades han empitjorat arran de la crisi sanitària del coronavirus ja que el confinament ha facilitat que les empreses s’introdueixin a través de les videotrucades a les cases particulars. “Veuen les nostres banderes LGBTI o les nostres fotos i això ens obliga a sortir de l’armari o a ocultar-nos més del que ja ho fèiem”.

Els beneficis de la diversitat LGTBI dins l’empresa

Les dades de l’estudi les ha facilitat Óscar Muñoz, també codirector de REDI, una xarxa empresarial sense ànim de lucre que s’ha presentat a Barcelona. L’objectiu d’aquest entramat és acompanyar i formar les empreses que vulguin abordar la inclusió del col·lectiu LGBTI. Muñoz ha assegurat que les empreses que fomenten un ambient en què es posi al centre el talent sense importar la identitat sexual o de gènere acaben sortint-ne beneficiades. Aquest investigador creu que “si una persona va a treballar i troba un clima laboral en què pot ser ella mateixa, la seva productivitat augmenta” .

Adherir-se a aquesta xarxa i abordar la inclusió del col·lectiu LGTBI a l’empresa suposa a la pràctica sensibilitzar les cúpules i recursos humans, promoure polítiques inclusives i revisar la comunicació, entre d’altres. REDI va néixer oficialment ara fa dos anys i ja té més d’una norantena d’empreses de la resta de l’estat. S’ha marcat com a objectiu sumar firmes a Catalunya i aviat anunciarà un conveni de col·laboració amb l’Ajuntament de Barcelona.