Escolta aquesta notícia

Més de la meitat de les persones amb VIH que viuen a Catalunya han patit discriminació per serofòbia. El percentatge arriba fins al 56 % i més del 88 % dels afectats no han denunciat la situació quan s’hi han trobat. Són dades que es desprenen de l’informe de l’enquesta VIH i Discriminació, que ha elaborat el Comitè 1r de Desembre a partir de 136 entrevistes a persones majors de 18 anys. En el cas de Barcelona, el percentatge és del 51 %.

Els àmbits en què han patit aquesta discriminació pel fet de tenir VIH són principalment l’afectivosexual i el de la salut —un 47 % i un 45 % respectivament— i el familiar o d’amistats. Al darrere, se situen el de l’Administració i l’àmbit laboral. L’informe també assenyala que el 31 % dels enquestats han patit LGTBI-fòbia; el 23 %, racisme o xenofòbia; un 15 %, discriminació per la seva situació de drogodependència i un 8 %, pel seu gènere.

32.580 persones amb VIH a Catalunya

Segons les darreres dades disponibles, del 2022, a Catalunya prop de 32.580 persones viuen amb VIH. A Barcelona, el districte d’Horta-Guinardó té el percentatge més alt de diagnòstics recents, seguit de Ciutat Vella. L’entitat alerta que la meitat dels enquestats té ingressos inferiors als 1.000 euros mensuals i que més d’un 70 % cobra menys de 1.500 euros. En el cas de les dones, aquesta xifra s’enfila fins al 88 %.

La majoria d’afectats no interposen denúncia

Una dada destacada de l’informe és que el 88,2 % dels afectats per discriminació no han denunciat la situació. En el cas de Barcelona, però, el percentatge baixa dràsticament, fins al 40,8 %. A la ciutat, el 75 % de les denúncies s’han canalitzat a través de l’Oficina per a la No Discriminació.

La majoria dels enquestats afirmen que no han denunciat perquè consideren que no serviria de res —39,3 %— o bé per temor a les possibles conseqüències. Un 12,4 % dels afectats tampoc no sap com fer-ho. Des del Comitè 1r de Desembre creuen que és urgent reforçar mesures per poder detectar els casos de discriminació.