El Telèfon de Prevenció del Suïcidi que van posar en marxa l’Ajuntament de Barcelona i Esperança en Línia l’agost del 2020, compleix cinc anys. Aquest servei d’atenció especialitzada i confidencial ha atès durant aquest temps 24.000 trucades i ha intervingut en 300 casos de suïcidis imminents o en curs. El telèfon opera sota el número 900 925 555 i funciona 24 hores al dia els 365 dies de l’any.
Els voluntaris que responen a les trucades han pogut redreçar aquests anys situacions greus en 271 ocasions i derivar-les als serveis d’emergència públics. A més, l’entitat té coneixement que ha contribuït en el rescat actiu de 100 persones que tenien en el moment del contacte telefònic conductes o ideacions suïcides. Des d’aquest telèfon donen suport també a consultes de l’àmbit íntim sobre salut mental, relacions personals o soledat no desitjada.
Voluntaris i professionals, coordinats
El servei disposa d’un centenar de voluntaris formats i supervisats per professionals de la salut mental i la prevenció del suïcidi que tenen en tot moment el suport d’un equip professional d’aquest àmbit. En cas de risc, el Telèfon de Prevenció del Suïcidi es coordina amb els serveis d’emergència de la Generalitat: el 061 i el 112, i el 1161 si es tracta d’un infant o menor.

La soledat i la falta d’ocupació com a desencadenants
El perfil que hi ha darrere de les trucades és en un 70 % una persona d’entre 36 i 55 anys. Hi ha paritat entre homes i dones, les quals acostumen a viure a Barcelona o a l’àrea metropolitana. Moltes viuen soles, estan en situació d’atur o no treballen per altres circumstàncies.
L’atenció a persones d’entre 18 i 35 anys ha disminuït del 23 % dels primers anys al 13 % durant els darrers mesos. En aquesta franja d’edat destaquen també les consultes per autolesions.
Una línia pionera a l’estat
El Telèfon de Prevenció del Suïcidi va ser fa cinc anys la primera línia de l’estat a donar aquest tipus de servei. El servei s’adreça també a les persones supervivents que han perdut algun ésser estimat per suïcidi o que per la seva professió estan en contacte amb aquestes conductes, com ara agents socials, personal docent i equips sanitaris.

La mesura, que es va integrar d’inici al pla de xoc de salut mental durant la pandèmia de la covid-19, posteriorment es va incloure als plans de salut mental de l’Ajuntament i, després de constatar que un terç de les trucades procedien de la resta del territori, el telèfon ha rebut el suport del govern català.
Des del 2022 ha ampliat el servei amb un xat a través de WhatsApp dirigit a atendre la població més jove, d’entre 14 i 29 anys.
Aposta per la formació del voluntariat
El servei tindrà a partir de l’octubre del 2025 el Campus Esperança en Línia, una nova plataforma en línia desenvolupada a partir dels fons del Ministeri de Drets Socials, Consum i Agenda 2030 que oferirà continguts de manera lliure a qualsevol persona voluntària en l’àrea de la prevenció del suïcidi i l’acompanyament emocional.
Manifest per combatre l’estigma
El Departament de Salut ha convocat els hospitals a llegir el Manifest per la vida, que alerta que el suïcidi és el resultat d’un malestar psicològic sostingut i insuportable, però que és evitable. El text demana la implicació de les administracions, entitats i societat civil per trencar l’estigma i parlar obertament d’aquest comportament, escoltar activament i prendre accions de prevenció. També demana garantir l’accés a l’ajuda professional i als recursos adequats i fomentar la salut emocional.