La directora de l’ACAB, Sara Bujalance, destaca que en aquests anys s’ha avançat en el tractament de les malalties, que ja no estan tan centrats en la “condició física de la persona i més en la teràpia psicològica i el treball emocional”. En canvi, queda molt per fer en el coneixement social d’aquests trastorns i la difusió que en fan la publicitat i els mitjans de comunicació.

Han passat 25 anys, però el model de bellesa a penes ha canviat. Bujalance lamenta que es basi en un ideal “excessivament prim i perjudicial per a la salut” i recorda que la publicitat i els mitjans de comunicació en fan “una difusió molt notable”. A més, remarca que en tot aquest temps no s’ha aconseguit canviar el sistema de talles de manera que sigui comú per a tots els fabricants i estigui centrat en “les mides reals dels cossos”.

A tot això, s’hi ha sumat internet i les xarxes socials, que arriben amb una gran força als joves. En alguns àmbits s’han fet els deures. Per exemple, el Codi de consum permet sancionar els webs que facin apologia de l’anorèxia i la bulímia, però encara està pendent modificar en el mateix sentit la Llei de salut pública. Bujalance celebra que aquestes malalties no són tan tabú com anys enrere però avisa que “moltes vegades, els mitjans no en parlen de manera prou curosa o positiva” i això pot ser contraproduent.

Tot plegat fa que entre els joves “hi hagi molta insatisfacció”. Tot i les dades que el 27 % d’infants de 10 a 12 anys que no estan contents amb el seu cos, la directora de l’associació creu que aquesta percepció dels infants i joves és més elevada

 

Davant tots aquests reptes, la directora d’ACAB explica que cal la implicació de tota la societat, però especialment dels àmbits amb més capacitat d’influència. Això és, a més del poder polític, el del sector de la moda que en tot aquest temps “no ha fet una feina especialment positiva”. L’ACAB celebra aquest dijous el seu aniversari amb un acte al recinte modernista de l’Hospital de Sant Pau, en què es reconeixerà l’aportació del 080 Barcelona Fashion, que des del 2016 col·labora amb l’entitat per promoure accions de prevenció. Una tasca de la qual Bujalance espera “recollir els fruits a mitjà o llarg termini”.