19 morts per calor a Barcelona l'última setmana
Imatge de l'autor/a
Escolta aquesta notícia

(ACN) L’onada de calor històrica d’aquest mes de juny també ha tingut conseqüències sobre la salut de la població. La província de Barcelona ha registrat 19 morts atribuïbles a les altes temperatures l’última setmana, segons l’Institut Carlos III. Són les primeres dades que hi ha sobre el període estival, que es comptabilitza des del 15 de maig. Pel que fa a Catalunya, la dada és de 43 morts per calor entre el 22 i el 30 de juny.

Les xifres s’extreuen del sistema de monitoratge de la mortalitat diària per totes les causes i també revelen que vuit de cada 10 morts per calor els últims dies de juny són persones de 65 anys o més. A l’estat, segons la mateixa font, les defuncions imputables a la calor en el mateix període han arribat a 265.

Els dies més crítics

L’Institut Carlos III atribueix, en concret, vuit morts diàries a Catalunya per les temperatures entre el 26 i el 28 de juny i set més aquest diumenge i aquest dilluns. El 22 de juny és el primer dia en què es registren decessos relacionats amb els termòmetres des de l’hivern. Les temperatures es van començar a disparar pels volts de Sant Joan i els valors anòmals d’a partir d’aquest cap de setmana es consideren una onada de calor.

Les morts imputables en el conjunt de l’estiu podrien augmentar, ja que l’any passat n’hi va haver 226 a Catalunya entre el 15 de maig i el 30 de setembre, i en el mes de juny no se n’havia detectat cap. L’any més calorós recentment, el 2022, en va sumar 582 en territori català i 4.789 a tot Espanya, tants com cap altre estiu des que l’Institut Carlos III monitora la mortalitat diària.