L’arribada del coronavirus a Barcelona ha disparat la feina en departaments com el 061 CatSalut Respon. El centre des d’on se centralitzen bona part de les trucades que arriben a aquest punt d’informació sanitària telefònic ha vist com les consultes relacionades amb el covid-19 han passat, de mitjana, de les 40 consultes diàries a les 1.000.

Segons apunta la cap d’Atenció No Presencial del 061, Neus Torres, “en el moment en què apareix Itàlia en escena, el volum de trucades ha començat a incrementar-se”, però també, diu, “en el moment en què apareix un primer cas [a Barcelona] i hi ha una roda de premsa i s’explica [l’endemà del primer positiu a la ciutat], que genera també més consultes per aclarir dubtes o possibles situacions”.

En aquest sentit, les dades ho corroboren: amb el coronavirus localitzat a la Xina, s’hi rebien unes 40 trucades al dia per aquesta qüestió. L’interès va caure el 12 de febrer, quan es va cancel·lar el MWC, i se’n van rebre només sis. Però l’entrada del coronavirus a Itàlia, el 21 de febrer, va disparar les trucades a 500. Aquest dimarts, es va confirmar el primer infectat a Barcelona: trucades ateses, 1.000. I dimecres, compareixença pública del Departament de Salut, quan van arribar 1.500 consultes només pel covid-19.

Reforç de personal

Amb tot, Neus Torres fa una crida a la calma: “És normal que la gent tingui una sensació de desconfiança, d’alerta, de por”, tot i que recorda que “de positius només se n’han detectat tres a Catalunya”.

Tot i així, apunta la cap d’Atenció No Presencial del 061, la Generalitat ha augmentat aquests dies el personal, amb prop d’un 50 % més d’infermers i amb un 30 % més de personal a l’atenció telefònica.