L’increment de contagis de la cinquena onada ha impactat de ple en l’atenció primària i també en el 061, el telèfon d’emergències mèdiques. Aquesta línia ha arribat a rebre 60.000 trucades en un sol dia. Les dades estan molt per sobre de les xifres prepandèmia, quan es rebien una mitjana de 6.500 trucades, però també de les registrades a l’inici de la pandèmia, el març del 2020, quan es va arribar a les 25.000 trucades en un dia.
L’activitat del 061 s’incrementa un 900 % amb la cinquena onada
Tot i el reforç tecnològic que s’ha fet al 061 darrerament per permetre l’entrada de fins a 600 trucades de forma simultània, aquests últims dies no és suficient. De fet, durant aquesta cinquena onada l’activitat del servei d’emergències mèdiques s’ha incrementat un 900 %. “En alguns moments el dispositiu se satura”, admet Gemma Craywinckel, directora del Servei Català de la Salut. Per evitar-ho, Salut demana que no s’utilitzi aquest canal per fer consultes sobre la vacunació, sinó que es reservi a aquelles persones amb símptomes de la covid i que necessiten una valoració clínica, o als casos més greus.
Consultes a l’aplicació 061 Salut Respon i al web Canal Salut
Salut recorda als ciutadans que disposen d’altres instruments de consulta per resoldre els dubtes que pugui generar la vacunació, en cas de ser un positiu asimptomàtic o bé un contacte estret d’un positiu, o per fer tràmits com renovar la targeta sanitària. En aquests casos, es poden adreçar a l’aplicació mòbil 061 Salut Respon, en què hi ha un xat actiu i un espai de preguntes freqüents, o també als webs de Canal Salut o del SEM.