L’aplicació neix amb la voluntat d’agilitzar la resposta a les trucades dels usuaris i donar més qualitat: El servei presta atenció en un centenar d’idiomes. Quan l’usuari se la descarrega, li demanen les dades personals perquè l’atenció sigui després més ràpida. Al prémer el botó de trucar s’accedeix de forma automàtica a la història clínica del pacient. L’eina també permet a l’usuari saber els centres sanitaris que té al voltant i la distància a la qual es troben. El director del Servei Català de la Salut, Josep Maria Padrosa, ha explicat que el 061 és la porta d’entrada al sistema de salut que té al darrere més de 200 professionals de la medicina.
Segons les dades que ha presentat Salut durant el 2013, el 061 CatSalut Respon va atendre un total d’1.776.664 trucades, 4.868 van ser diàries. D’aquestes trucades, un 45% es resolen a través del telèfon amb un consell sanitari. En canvi, en un 55% dels casos la resposta mèdica requereix mobilitzar un metge al domicili, l’enviament d’una ambulància o d’un helicòpter medicalitzat.
Salut recomana als ciutadans que també truquin al 061 sempre que hagin perdut la targeta sanitària, quan algú no recorda com cal prendre un medicament, si es té un problema d’idioma o bé si un professional necessita traslladar un pacient.