El govern municipal creu que Barcelona rep un tracte injust en els pressupostos generals. Per això l'alcalde ja ha anunciat una ronda de contactes amb totes les formacions per fer un front comú barceloní i intentar, a còpia d'esmenes, modificar-los. XAVIER TRIAS, alcalde de Barcelona "Són uns pressupostos tremendament injustos amb una ciutat que ha fet els deures, que té capacitat de fer els deures i que, a més, té capacitat per ser motor per sortir de la crisi." Trias considera que els comptes són injustos perquè retallen prop d'un 50% les inversions en infraestructures, i deixen en suspens els accessos ferroviaris a l'aeroport i al port, l'ampliació de l'estació de Sants i el corredor ferroviari. Els comptes també impedeixen que el consistori pugui convocar 200 noves places per a la policia local i 60 per als bombers. També es redueixen les despeses per capitalitat cultural, les subvencions culturals i les aportacions a institucions mentre que per exmple el Museu del Prado rebrà més diners. Però un dels aspectes que més indigna el govern municipal és la reducció de l'aportació del Govern central al transport públic, just quan a Barcelona s'acaben d'apujar les tarifes. XAVIER TRIAS, alcalde de Barcelona "És que aquesta frivolitat de decidir que tu redueixes en un 50% l'aportació en el transport de la ciutat de Barcelona, a mi em sembla una frivolitat extraordinària." I les retallades no s'acaben aquí, encara està per veure, ha dit l'alcalde, quines afectacions tenen els pressupostos en les ajudes socials.

Trias, que ha comparegut aquest dimecres, ha assegurat que la inversió en infraestructures que estableixen els pressupostos és del tot “inacceptable”. L’alcalde de la ciutat ha qualificat de “vergonya” que no es prevegin els accessos viaris i ferroviaris al port, una de les prioritats principals del consistori. I en la mateixa línia, ha parlat dels accessos a l’aeroport i de la reforma de l’estació de Sants. L’única nota positiva en aquest sentit seran les obres de l’estació de la Sagrera. Segons ha explicat Trias, la inversió en Rodalies se situarà al milió i mig d’euros, una xifra que considera “impresentable” i “escandalosa”.

Un altre aspecte que ha titllat de “lamentable”, és l’aposta pel corredor del Mediterrani, que ha dit que no es visualitza en els pressupostos, un document que, en canvi, sí que estableix projectes com la construcció del TGV a Galícia.

També la partida de transports públics es reduirà dràsticament, en un 50%. Trias ja ha avançat que això no repercutirà en les tarifes, perquè aquest any el consistori ja les ha revisat, però ha matisat que la manca d’inversions estatals podria fer perillar el pla d’estabilitat pressupostària que busca sanejar l’ATM en un termini d’entre dos i tres anys.

L’alcalde de Barcelona també ha valorat molt negativament la reducció de l’aportació per a la Guàrdia Urbana i els Bombers, així com també la baixada de la inversió en polítiques socials i de la partida de cultura.

Pel que fa a les liquidacions pendents, Trias veu com a nota positiva la intenció del govern estatal d’abonar els 117 milions d’euros corresponents a 2010 al llarg d’aquest 2012. Respecte a les liquidacions d’exercicis anteriors, és a dir, diners que Barcelona deu a l’Estat, Trias ha explicat que, si aconsegueixen el dèficit zero aquest 2012, podran allargar el termini fins a 10 anys.

Per tot plegat, Trias ha anunciat que presentaran esmenes en el tràmit parlamentari i, per fer-ho, ha dit que buscarà el consens amb la resta de forces polítiques barcelonines per tal de defensar conjuntament la ciutat. L’alcalde de Barcelona confia que durant les negociacions podran recuperar algunes de les inversions retallades.