L’Ajuntament de Barcelona ja ho té gairebé tot llest per reurbanitzar els carrers dels Almogàvers i de Zamora, al Poblenou, tot seguint l’esperit de la superilla. A sobre del mapa, l’actuació dibuixarà la forma d’una T gegant, i servirà -igual que la superilla- per restar espai als cotxes i donar prioritat als vianants.

Segons la documentació del projecte -a la qual ha tingut accés betevé– el projecte abastarà els carrers següents:

  • carrer dels Almogàvers, entre Pamplona i Joan d’Àustria.
  • carrer de Zamora, entre Almogàvers i Pere IV.

mapa super-T

Una plaça nova davant del tanatori

L’epicentre d’aquesta mena de super-T serà l’encreuament entre Almogàvers i Zamora (just on hi ha l’entrada del nou tanatori de Sancho de Ávila) perquè s’hi crearà una plaça nova. A l’espai dedicat actualment als cotxes s’hi posaran zones noves de vegetació. Als documents tècnics de la licitació s’ha representat amb la forma de la flor de Barcelona (la rajola més coneguda dels carrers de la ciutat), encara que no està clar quina forma acabarà tenint quan es faci.

flor Barcelona super-T

Quins canvis es faran a Almogàvers?

Aquesta mena de super-T es farà a pocs metres de la superilla del Poblenou, la primera superilla implantada pel govern d’Ada Colau. I no és casualitat, sinó que el consistori vol “donar continuïtat a la superilla per arribar fins al centre de la ciutat” per crear “un eix verd que travessi el Poblenou i arribi fins a l’Arc de Triomf”. Tot i així, fonts municipals neguen que el que es farà a Almogàvers sigui una superilla.

Malgrat tot, l’esperit de la T que conformaran els trams reurbanitzats d’Almogàvers i Zamora és exactament el mateix que la de la superilla. Als trams pacificats d’Almogàvers i Zamora, només es deixarà un carril per als cotxes, que hauran de circular a velocitat baixa i compartint espai amb els vianants i les bicicletes. La reducció de l’espai per als vehicles permetrà donar més lloc per caminar i crear zones d’estada i de vegetació.

vegetació super-T

Tal com es pot veure en la imatge virtual —extreta del document de la licitació—, s’hi plantaran més arbres (n’hi haurà de tres i sis metres d’alt) i parterres amb plantes; s’hi instal·laran bancs addicionals per poder-hi seure; se’n renovarà l’enllumenat públic (serà completament de LED); i s’hi crearan aparcaments per a bicicletes.

A més, segons han informat fonts de l’Ajuntament a betevé, l’actuació també servirà per connectar la nova central de recollida pneumàtica d’escombraries (al carrer de Zamora) amb la xarxa ja instal·lada a la part oest del 22@.

Hi podran passar els cotxes?

Tal com passa amb la superilla del Poblenou, en aquesta espècie de super-T el trànsit de vehicles es veurà afectat. Dels quatre carrils que hi ha actualment a Almogàvers (sense comptar els espais per aparcar a banda i banda de la calçada), es passarà a només un únic carril.

Per aquí hi podran circular els cotxes dels veïns (es mantindran els guals existents) i els vehicles de serveis, és a dir, les ambulàncies, els camions de bombers i els cotxes fúnebres del tanatori tindran l’accés garantit. En la imatge següent hi ha representat amb línies vermelles el nou sentit del trànsit.

trànsit super-T

Cal destacar que a la plaça nova ja existeixen l’entrada i la sortida d’un pàrquing. Segons els documents de la licitació, es mantindran intactes i els usuaris del pàrquing podran entrar-hi i sortir-ne amb normalitat. Pel que fa al transport públic, dins de l’àmbit hi ha una parada de bus que s’eliminarà. Els busos 6 i N11 canviaran el recorregut.

El calendari i cost de la reurbanització

La intenció de l’Ajuntament és que aquesta mena de super-T comenci a fer-se sobre el terreny al llarg de l’any 2020. Segons les fonts municipals consultades per betevé, els treballs s’allargaran 14 mesos i, per tant, podrien estar acabats a principis del 2022. Pel que fa al cost, la licitació publicada pel consistori preveu desemborsar 7,8 milions d’euros.

Aquesta xifra els detractors del projecte la troben exagerada. El portaveu de la Plataforma d’Afectats per la Superilla del Poblenou, Jordi Campins, assegura que la nova actuació “no és positiva perquè no soluciona res als veïns”, i afegeix que “és una de les operacions més inútils i malversadores” que ha fet el govern municipal.

Per contra, els partidaris de les superilles aplaudeixen el projecte. El president del Col·lectiu Superilla Poblenou, Martí Ballada, assegura que “encara que es faci en un espai petit, ajuda a un canvi de mentalitat”. Segons Ballada, “ens hem d’acostumar a pacificar els barris” per millorar les condicions d’habitabilitat de la ciutat.