La construcció de la segona fase del cobriment de la ronda de Dalt, entre l’Institut Vall d’Hebron i Vallcarca, era una de les actuacions més destacades de totes les previstes per a aquest mandat, però la pandèmia pel coronavirus ha obligat el govern d’Ada Colau a endarrerir-ne les obres. “Necessita estudis i agafar-s’ho amb certa tranquil·litat“, ha dit el regidor de Pressupost i Presidència, Jordi Martí, qui ha decidit prioritzar altres actuacions més necessàries en aquest context d’epidèmia.

El govern d’Ada Colau ha presentat el nou Programa d’Actuació Municipal (PAM) postcovid, un full de ruta amb actuacions a la ciutat durant aquest mandat. El programa ja es va presentar a principis del 2020, però la pandèmia ha obligat l’executiu municipal a adaptar-lo. L’Ajuntament ha decidit fer marxa enrere en alguns dels treballs inicialment previstos per als pròxims dos anys i mig per poder garantir una millor resposta a les necessitats derivades de la crisi sanitària, econòmica i social. “Cal destinar tots els recursos a altres projectes que puguin tenir impacte o execució més ràpida“, ha dit Martí.

Malgrat tot, el nou PAM compromet l’Ajuntament a fer l’estudi i l’avantprojecte de la tercera fase del cobriment de la ronda de Dalt —entre la Llosa i el carrer de l’Harmonia. Aquest projecte es presentarà a les convocatòries d’ajudes dels fons extraordinaris de la Unió Europea.

Es mantenen la majoria d’actuacions

Tot i el replantejament del full de ruta, la gran majoria de les grans actuacions previstes fins al 2023 es mantenen. És el cas de la construcció del nou CAP Raval Nord, la transformació de l’antiga presó Model, la reforma de l’avinguda Meridiana entre Mallorca i Fabra i Puig o les transformacions de la Rambla i la via Laietana. També es preveu la transformació d’alguns carrers de l’Eixample per convertir-los en eixos verds, activar un miler d’habitatges assequibles a Gràcia en cinc anys i començar a desenvolupar la superilla de la Bonanova.

Fins al 2023, el govern municipal també té la intenció de reurbanitzar un tram de la ronda de Sant Antoni per reduir-hi la presència del vehicle privat i impulsar la transformació de l’avinguda de Roma amb veïns per convertir-lo en un “eix verd emblemàtic”. El nou full de ruta passarà per la votació definitiva del Plenari el febrer del 2021.

L’anunci de la replanificació del PAM s’ha fet poc després que el govern d’Ada Colau presentés el projecte de pressupost per al 2021 en un context marcat per la pandèmia del coronavirus, uns comptes que s’incrementaran fins a nivells rècord.