Segons dades de l’Ajuntament de Barcelona, Sant Antoni és el barri de la ciutat que s’ha recuperat millor de la crisi de la pandèmia. De fet, fins i tot s’han superat les xifres d’abans del coronavirus. Tenint en compte el nombre de compravendes, a Sant Antoni aquest juny s’han fregat les 325.000 transaccions fetes amb targeta de crèdit o de dèbit, mentre que al gener del 2019 (quan es van començar a recopilar les dades) se’n van fer menys de 200.000. Segons el govern municipal, “el creixement de Sant Antoni ha estat superior al de la taxa global de Barcelona”.

En xifres absolutes del valor de les vendes, el consum també ha crescut a Sant Antoni al voltant dels 3 M € mensuals, una xifra molt similar a la d’abans de la pandèmia. En canvi, el conjunt de la ciutat encara no ha arribat a tocar el llindar de despesa prepandèmia.

La superilla, element clau de la recuperació

Segons el govern municipal, bona part de l’explicació de la força comercial de Sant Antoni té a veure amb la superilla i la pacificació dels carrers. Per estudiar-ne el resultat de la implantació, l’Ajuntament ha fet una marxa exploratòria amb 33 persones, a les quals s’ha enquestat: tres de cada quatre asseguren que “resulta atractiu venir a comprar” a la superilla de Sant Antoni i més de la meitat creuen que no és cap problema no poder aparcar davant de la porta dels comerços.

En paral·lel, l’Ajuntament també ha enquestat 48 comerços de la superilla de Sant Antoni. Un 49 % asseguren que la transformació de l’espai públic “els ha afectat positivament perquè els ha donat més visibilitat”. A més, un 69 % diuen que passa més gent pels carrers pacificats i un 83 % diuen que és més còmode passejar pel barri. Aquestes dades comercials se sumen a les bones xifres en els nivells de contaminació atmosfèrica a la superilla de Sant Antoni que ha presentat aquest setembre l’Agència de Salut Pública de Barcelona.