Ja hi ha proposta definitiva per a la ronda de Sant Antoni: un carrer pacificat, sense cotxes, només amb busos de baixada i un carril bici bidireccional. Així ho ha anunciat la tinenta d’alcalde d’Urbanisme, Janet Sanz, acompanyada del regidor de l’Eixample, Pau Gonzàlez. Segons han explicat, la ronda es convertirà en una plataforma única de costat a costat, amb paviment de pedra natural (ni asfalt ni ciment) i amb grans espais d’estada per als veïns tant de l’Eixample com de Ciutat Vella.

Per la ronda no hi tornaran a passar cotxes. Seguirem el missatge de les superilles: les pacificacions han arribat per quedar-se”
Janet Sanz, tinenta d’alcalde d’Urbanisme

La ronda de Sant Antoni del futur també inclourà alguns espais que es destinaran —en hores concretes— a la càrrega i descàrrega de comerços. Aquests són els trets principals de com el govern d’Ada Colau vol que sigui aquesta via i que ha explicat a les entitats del barri en una reunió aquest dijous al vespre. La propera passa és que l’Ajuntament encarregui el projecte definitiu.

De retruc, la reforma de la ronda implicarà que s’elimini el pas de busos en sentit contrari pel carrer del Comte d’Urgell (per davant del Mercat de Sant Antoni) i també es pacificarà el trànsit a la confluència dels carrers de Floridablanca i Casanova amb la ronda. De la mateixa forma s’aprofitarà per allargar la pacificació del carrer de Tamarit (ja sense trànsit de pas a l’altura del mercat).

El projecte del 2018, del tot enterrat

Aquesta configuració suposarà que el projecte per reurbanitzar definitivament la ronda de Sant Antoni es faci des de zero, en comptes d’actualitzar el projecte del 2018, tal com s’havia compromès a fer el govern municipal aquest mateix febrer. Es dona la circumstància que el PSC (soci dels comuns a l’Ajuntament) és partidari d’urbanitzar la ronda segons el projecte consensuat l’any 2018.

És una proposta de màxim consens amb les entitats i que incorpora les demandes dels veïns que viuen a la ronda”
Janet Sanz, tinenta d’alcalde d’Urbanisme
reforma ronda sant antoni
Així és com es va consensuar l’any 2018 que fos la ronda de Sant Antoni, un disseny que no s’acabarà implantant

A banda del PSC, altres grups de l’oposició han reclamat recuperar el projecte del 2018, com també ho han fet una vintena d’entitats de Sant Antoni i del Raval. Reclamen que hi puguin passar els cotxes, en especial els vehicles comercials que hagin de descarregar a una banda i a l’altra de la ronda.

L’adeu a la llosa, al novembre

La urbanització definitiva de la ronda no serà immediata, tot just ara el govern municipal ha presentat el punt de partida de com vol que sigui. A partir d’aquí, hi ha algunes passes (ja previstes al calendari) que caldrà anar seguint fins a poder fer les obres definitives:

  • Novembre del 2022: retirada de la llosa. A la tardor començaran uns dels treballs més esperats pels veïns i entitats que cada dia trepitgen la ronda: retirar la llosa de formigó que havia funcionat com a base de l’antic mercat provisional de Sant Antoni i que, ara, fa de frontera entre un costat i l’altre del carrer.
  • Gener del 2023: pavimentació provisional. Un cop la llosa sigui fora, l’Ajuntament farà una “pavimentació bàsica” del centre de la ronda de Sant Antoni per deixar un espai llis i net on els veïns puguin passejar i fer activitats.
  • Abril del 2023: licitació de les obres. Amb el projecte definitiu ja detallat sobre el paper, el consistori podrà treure a concurs les obres per fer la ronda del futur.
  • Juny del 2023: inici d’obres. Ara sí, les empreses que hagin guanyat els treballs podran començar a posar les màquines al carrer per iniciar les obres.

“La reforma urbanística no ho resoldrà tot”

Una de les peticions que han esgrimit els últims anys els veïns de Sant Antoni per reformar la ronda és que es posi fi als problemes d’inseguretat i d’incivisme que, diuen, viuen cada dia, uns problemes als quals l’Ajuntament ha respost reforçant la presència de treballadors socials i d’agents de la Guàrdia Urbana a la ronda. Ara bé, durant la presentació del projecte de reurbanització de l’espai, el regidor de l’Eixample ha advertit que la reforma “no ho resoldrà tot”.

L’urbanisme ens pot ajudar a millorar la situació, però haurem de seguir treballant. La Guàrdia Urbana hi serà mentre sigui necessària”
Pau Gonzàlez, regidor de l’Eixample