És un els canvis principals que ha introduït la remodelació del Paral·lel: el trasllat del carril bici al tronc central de l'avinguda. Amb aquesta actuació es vol evitar les situacions de perill que hi havia abans quan els vehicles giraven cap als carrers de l'Eixample i envaïen l'espai reservat a les bicicletes. L'altra novetat més destacada és l'eliminació de les illetes i la creació de sis nous espais ciutadans: els plans. L'objectiu és que es converteixin en un pol d'activitats ciutadanes. Un disseny que no ha agradat a tothom per igual. MANEL TORT, president de l'Associació de Comerciants Poble-sec i Paral·lel "És una manera molt fàcil i econòmica per fer-les servir les entitats en cas de voler fer activitats culturals o d'entreteniment pel veïnat. Per altra banda, era una via molt deshumanitzada, no agradava passejar, ara està millor." Des de la plataforma veïnal Som Paral·lel, diuen que els nous plans no són veritables places. JAVIER RODRIGO, membre Plataforma Som Paral·lel "La superfície física de la plaça està tallada, són tres voreres molt grans per a fer activitats però no promou una activitat un única i posa en risc les presones perquè el trànsit passa pel mig." Un altre aspecte que critiquen des d'aquesta plataforma és la despesa en enllumenat, que ascendeix a dos milions d'euros. S'ha renovat amb dos tipus d'il·luminació LED: una de més funcional per al vial i al carril bici, i una altra d'ornamental amb color variable que recorda el vincle del Paral·lel amb les arts escèniques. Amb la reforma del carrer enllestida i el nou col·lector d'aigua, veïns i entitats apunten al pla d'usos com l'eina que ha d'acabar de dibuixar el futur del Paral·lel. Les veus més crítiques reclamen que no es converteixi en aparador turístic i demanen que s'hi fomenti el comerç de proximitat.

Després de dotar l’avinguda d’un nou col·lector per posar fi a les repetides inundacions que es produïen a la part baixa durant els episodis de pluges abundants, la transformació del Paral·lel s’ha completat també a la superfície. Aquestes obres per reconfigurar els espais de l’avinguda van començar al maig de l’any passat.

Un dels principals canvis és la desaparició de les antigues illetes i la creació a sis cruïlles de l’avinguda del Paral·lel amb els carrers de l’Eixample de nous espais ciutadans, que el nomenclàtor de la ciutat defineix com plans. La previsió és que es converteixin en un pol d’activitats ciutadanes, però el disseny no ha convençut a tothom per igual.

D’una banda, l’Associació de Comerciants del Poble-sec i el Paral·lel aplaudeix la proposta. El president, Manel Tort, afirma que aquest no era l’únic model que es va plantejar a la taula de negociació, però que és el que més els hi ha agradat pel compromís de l’Ajuntament que els veïns i entitats podran donar-li un ús cultural. En conjunt, creuen que el carrer ha millorat, perquè “abans era una via molt deshumanitzada” i, per contra, “ara sí que ve de gust passejar”.

D’altra banda, col·lectius com els que integren la plataforma Som Paral·lel critiquen que els plans no són veritables places sinó “voreres ampliades”. Diuen que es tracta d’un model imposat per Hàbitat Urbà i que la superfície física de la plaça està tallada. “Són tres voreres molt grans, no una plaça, i fer-hi activitats posa en risc les persones més vulnerables perquè el trànsit passa pel mig”, argumenta Javier Rodrigo, membre de la plataforma.

Carril bici pel tronc central

Un altre canvi important és la ubicació de l’espai reservat a les bicicletes al tram central de la via, entre els dos sentits de la marxa dels vehicles motoritzats. Els ciclistes hi poden circular des d’aquest dijous. El nou carril bici està protegit a una banda per un parterre verd i a l’altra per separadors de cautxú. Aquesta mesura és per augmentar la seguretat dels usuaris i sobretot evitar el risc i les situacions perilloses que es donaven abans, quan els ciclistes circulaven pel lateral i els cotxes envaïen el seu carril per girar cap a l’Eixample.

A banda de renovar el paviment, també s’ha canviat l’enllumenat seguint els criteris del Pla Director d’Il·luminació. S’ha optat per una solució innovadora: una columna d’enllumenat que preveu dos tipus de llum LED. Hi ha una de més funcional per al vial i el carril bici, i una altra d’ornamental amb color variable que recorda el vincle del Paral·lel amb les arts escèniques.

La despesa en il·luminació és un altre dels punts de la reforma que qüestiona Som Paral·lel, partidaris de destinar part de la inversió a altres aspectes de l’avinguda.

El nou Paral·lel també incorpora una xarxa de sensors que mesuren aspectes ambientals, com les partícules en suspensió, o bé sensors de comptatge de persones, cotxes i bicicletes.

Eix comercial i cultural

La remodelació del Paral·lel està enllestida, però les tanques no han desaparegut de l’avinguda perquè la Generalitat està fent ara les obres de millora de l’accessibilitat a l’estació de Poble-sec de la línia 3 del metro. Aquesta és una antiga reivindicació dels veïns del barri. Es preveu que s’hi instal·lin tres ascensors i rampes que han de fer més fàcil l’accés a les barreres de validació.

El conjunt d’aquestes actuacions pretenen que el Paral·lel passi a ser un espai frontissa i no una frontera entre els barris que hi desemboquen: el Poble-sec, Sant Antoni i el Raval. Però també convertir aquesta via en un nou motor econòmic, turístic i comercial de la ciutat, així com potenciar-hi l’activitat teatral. L’assignatura pendent, però, és el pla d’usos. Les veus més crítiques volen una regulació restrictiva que posi fre a la proliferació de terrasses i que aposti pel comerç de proximitat.