Menys carrils, menys trànsit. La reforma de la Meridiana, que ha eliminat un carril de circulació per sentit en més d’un quilòmetre, expulsa de l’avinguda uns 17.000 vehicles cada dia segons les mesures que hi fa l’Ajuntament de Barcelona. Si abans de la pandèmia (2016-2019) hi circulaven entre 30.000 i 32.000 cotxes en cada direcció, aquest any 2022 i l’anterior (2021) n’hi passen uns 23.500 per sentit cada dia.

Aquestes dades, consultades per betevé, coincideixen amb l’estrena d’un tram reformat de 500 metres entre els carrers de Mallorca i Josep Estivill, que se suma a la feta en el mandat anterior entre Glòries i Mallorca. La transformació ha seguit el mateix patró, amb un carril menys de circulació per sentit i un carril bici de doble direcció a la mitjana central envoltat de vegetació.

Els treballs d’aquest tram nou s’han allargat més d’un any i s’hi han invertit 7,8 M €. Amb les obres també s’han fet passos de vianants nous per millorar la connexió a peu entre una banda i l’altra de la Meridiana.

Fins a Felip II, a la tardor

La reforma de la Meridiana continuarà amb un tram de 400 metres més fins al carrer de Felip II. El projecte està pendent d’aprovació definitiva i la previsió és que les obres comencin a la tardor i que acabin l’estiu del 2023. També es reduirà un carril per banda i hi haurà un doble carril bici al centre. A més, a la confluència de la plaça de Ferran Reyes (on hi ha la parròquia de Sant Joan Bosco) amb els Jardins de Maria Soteras s’hi farà una rambla central.

Recreació virtual de la rambla central que es guanyarà entre la plaça de Ferran Reyes i els Jardins de Maria Soteras

Els altres trams pendents, en el proper mandat

La intenció del govern municipal era culminar la reforma de la Meridiana fins a Fabra i Puig en aquest mandat, però la pandèmia va alterar-ne el calendari i no s’hi arribarà. Tot i això, la tinenta d’alcalde d’Urbanisme, Janet Sanz, es compromet a tenir el projecte aprovat abans que acabi el mandat —al maig del 2023— perquè el govern que resulti de les eleccions municipals del maig se’l trobi sobre la taula i pugui continuar la reforma.

De fet, la setmana vinent començarà un procés participatiu amb veïns per abordar la transformació de la Meridiana entre Felip II i Fabra i Puig. En paral·lel, el compromís municipal amb la Meridiana inclou també debatre amb veïns com remodelar la Meridiana entre Fabra i Puig i el pont de Sarajevo. Sanz s’imagina aquest tram “com un carrer més de Barcelona i no una autopista”, amb zones de vianants i carril bici.

Abans que acabi el mandat es vol deixar enllestit un avantprojecte per al tram entre Fabra i Puig i el pont de Sarajevo