La publicació dels sous de TMB ha estat una reivindicació gairebé històrica de partits polítics municipals i també dels sindicats. I ara que s'han fet públics, ningú n'ha quedat content. Per Esquerra Republicana, els sous no estan jusificats i per Ciutadans, si la publicació hagués arribat abans, podria haver estalviat conflictes. ALFRED BOSCH, president grup municipal ERC "Trobem molt estrany que hi hagi directius que cobren més que el conseller delegat. Per tant entenem que això s'ha d'endreçar i se'ns ha d'explicar molt bé quina funció fa cadascú i perquè cobra el que cobra." PACO SIERRA, portaveu del Grup Municipal de C's "Es un ejercicio nuevamente de hipocresía. Y un acto que no sé si contribuyó decisivamente a alargar el conflicto que tenía con los trabajadores de TMB." De la seva banda, el líder del PP de Barcelona, Alberto Fernández Díaz, assegura que la publicació demostra que TMB s'utilitza com a porta giratòria per excàrrecs de l'Ajuntament i de la Generalitat. Per mitjà d'un comunicat, ha demanat que l'empresa "no sigui el refugi ni la retirada per a ningú." La presidenta de l'empresa, Mercedes Vidal, demana que es tingui en compte la dimensió de TMB com a empresa i lamenta que s'estigui valorant només el detall dels sous personals. MERCEDES VIDAL, presidenta de TMB "La política retributiva, i més en una empresa com TMB, que és la principal empresa pública catalana, no és cap qüestió menor i s'ha d'avaluar en conjunt. Amb tota la seva plantilla, com deia, amb les prop de 8.000 persones que hi són allà." Els sindicats de treballadors de l'empresa asseguren que la informació està incompleta, i consideren que els sous que s'han fet públics són només la punta de l'iceberg. JOSÉ ÁNGEL CIÉRCOLES, representant de CGT metro al comitè d'empresa TMB "Son ciento y pico de personas que también forman parte de esa cúpula y cuyos salarios se aproximan a entre 70.000 y 90.000 euros. Quedan ahí perfectamente camuflados y es un trabajo que todavía tiene que salir." Pels treballadors, l'estructura directiva s'ha de reduir i cal acomiadar els gestors responsables del dèficit actual que arrossega l'empresa.

Les dades que es van fer públiques dilluns a través del web de transparència situen el cost dels 21 directius de TMB a 2,5 milions d’euros l’any, fet que suposa un salari mitjà de més de 10.000 euros bruts l’any. Les retribucions van dels 100.000 euros bruts anuals als 135.000, inclosos els complements fixos i variables. L’únic que no s’emmarca en aquesta forquilla és el sou del director executiu de Màrqueting, que cobra 83.000 euros bruts.

A través d’un comunicat, el líder dels republicans, Alfred Bosch, ha qualificat “d’anomalia” que 18 directius cobrin més que el conseller delegat i assegura que sembla que la situació actual és “excessiva i mal repartida i cal ajustar-la”. Des d’ERC afirmen que la publicació no és casual. Recorden que els sous s’han fet públics després que el diari digital Catalunya plural denunciés a la comissió de garantia l’accés a la informació per reclamar els sous de manera detallada.

Des de Ciutadans critiquen la hipocresia per part de Barcelona en Comú, en proclamar els quatre vents un compromís d’austeritat, però continuar mantenint sous de directius d’empreses públiques més elevats que la mateixa alcaldessa. Paco Sierra, portaveu de Ciutadans a l’Ajuntament, ha explicat que el cas del TMB no és l’única empresa del consistori que té aquests sous tan elevats.

Entre les dades que es van publicar dimarts també consten el que cobren els assistents del Consell d’Administració de Ferrocarril Metropolità de Barcelona i del Consell de Transports de Barcelona. Aquí es pot veure que la majoria de regidors de l’Ajuntament han renunciat a cobrar, a excepció del de Ciutadans i la CUP. En aquest sentit, la CUP Capgirem Barcelona també ha reaccionat a través de les xarxes i ha explicat que els 514 euros que cobra el regidor, Josep Garganté, per formar part del Consell del Ferrocarril Metropolità de Barcelona, van a parar a la caixa de resistència dels autobusos. Per altra banda, Garganté ha defensat a través del seu Twitter que encara falten per saber el sou de 500 membres fora de conveni de TMB.

Una crítica a la qual també s’ha afegit la secció sindical al metro de la CGT,  que ha afegit que falten més de 80 persones. Segons el sindicat, es tracta de càrrecs “amb un alt pes directiu a l’empresa” com gerents de línia, operatius i caps de taller, que es camuflen com a responsables tècnics o d’unitat i que tenen retribucions de més de 80.000 euros. Asseguren també que no hi consten tampoc directors d’àrea que fa poc van recol·locar en llocs menors, però amb el mateix sou que tenien abans.

Per la seva banda, el president del grup municipal del PP a l’Ajuntament, Alberto Fernández Díaz ha destacat que “tan importants com els sous dels alts directius és l’existència de portes giratòries de l’Ajuntament i la Generalitat a TMB perquè aquesta empresa pública no sigui ni el refugi, ni el retir polític de ningú”. També ha fet referència a l’auditoria externa proposada per Alfred Bosch, i ha reclamat al líder republicà que “quan va pactar amb Colau ser vicepresident podria haver inclòs aquesta proposta”.

La regidora de Mobilitat i presidenta de TMB, Mercedes Vidal, s’ha defensat de les crítiques a través de Facebook. Ha dit que la publicació “és un pas més en el compliment de la Llei de transparència” i assegura que totes les actuacions de Barcelona en Comú des que va entrar a TMB han estat en aquest sentit. Destaca que l’actual conseller delegat cobra un 40 % menys que el seu antecessor i la creació de l’Agència de Transparència a l’Àrea Metropolitana. Vidal també remarca que les dades publicades donen l’opció de contextualitzar les retribucions dels directius de TMB i posa com a exemple Transport for London, que té 31.000 treballadors (TMB en té 8.000), amb sous d’entre 176.000 i 410.000 euros.