porta a porta

(ACN/Redacció) L’Autoritat Catalana de Protecció de Dades ha amonestat l’Ajuntament de Barcelona per tres infraccions, dues greus i una lleu, en el desplegament del sistema de recollida de residus del porta a porta a Sant Andreu. Es tracta de dos procediments sancionadors diferents que s’activen arran de dues denúncies. El primer, considera infracció greu demanar a l’usuari el motiu pel qual sol·licita l’ús del servei de recollida de bolquers, i lleu no informar al formulari del dret a retirar aquesta informació i el consentiment. El segon expedient estableix que no s’han avaluat tots els riscos en la protecció de dades i insta a afegir quatre punts en l’informe.

Fonts del govern municipal han subratllat que no es tracta de cap multa o sanció econòmica i que les dades dels usuaris del servei no han estat en perill en cap moment. També subratllen que alguns dels fets denunciats s’han arxivat.

El sistema de recollida de bolquers

L’Ajuntament va elaborar un formulari per sol·licitar fer ús del servei de recollida de bolquers, en què es demanava el motiu pel qual se sol·licitava. Protecció de dades considera que això contravé el principi de minimització de les dades i és una falta greu. Per això, va instar la retirada d’aquesta pregunta. Des del consistori detallen que el document va estar disponible només dos dies, perquè el consistori el va retirar de forma immediata per un altre en què ja no es demanava aquesta informació.

A banda, el procediment sancionador també recull que tos dos formularis (l’inicial i el que el va substituir) no informen als usuaris sobre el dret a retirar el consentiment. Protecció de dades estima que això és una infracció lleu perquè va en contra del deure d’informació.

Avaluació de l’impacte de la protecció de dades

El segon procediment es va obrir en relació amb una altra denúncia. En aquest cas, el motiu és que l’Ajuntament va efectuar l’avaluació d’impacte relativa a la protecció de dades a posteriori, és a dir, quan ja s’estaven utilitzant les dades. L’expedient també estableix que no es van preveure tots els riscos existents en la implantació del servei. Uns fets que considera infracció greu.

Per això, insta el govern municipal a ampliar l’informe d’avaluació de riscos amb quatre punts: l’elaboració de perfils, l’accés als residus per terceres persones mentre estan a la via pública, l’ús de bosses semitransparents o el risc de reidentificació.

Fonts del consistori insisteixen que les dades no han estat en perill, sinó que el que estima l’ens de la Generalitat és que no s’han avaluat tots els escenaris de riscos. Per exemple, tenir en compte el temps que les bosses estan al carrer fins que arriba el camió de recollida, per determinar el risc que una tercera persona pugui obrir les escombraries. Pel que fa al fet que les bosses siguin semitransparents, recorden que no hi ha cap normativa al respecte i que caldrà treballar-ho amb l’Agència Catalana de Residus.