Escolta aquesta notícia

L’Ajuntament de Barcelona fa seu el dictamen del Comitè Assessor d’Infraestructures, que considera “urgent i necessària” l’ampliació de l’aeroport de Barcelona-el Prat per augmentar els vols de llarg radi, sobretot amb l’Àsia i el Pacífic. Aquesta és la principal conclusió del document que aquest òrgan consultiu —presidit per l’exconseller Sant Vila i coordinat per l’enginyer en cap del consistori, Oriol Altisench—, ha lliurat aquest dimecres a l’alcalde de Barcelona, Jaume Collboni.

Unes conclusions que l’alcalde “ha assumit”, segons ha explicat la primera tinenta d’alcaldia, Laia Bonet, i que ara presentarà al president del Govern espanyol, Pedro Sánchez, el president de la Generalitat, Salvador Illa, i al president d’Aena, Maurici Lucena. “Hem de tenir l’aeroport que necessitem”, ha defensat Bonet, que ha dit que entomen l’objectiu de fer una proposta viable que pugui generar consens i mantenir alhora la protecció mediambiental que exigeix la UE.

Allargar la pista curta sense tocar “preferiblement” La Ricarda

La vintena d’experts que formen part del Comitè Assessor, no es postulen per cap proposta concreta però apunten que cal “actuar amb diligència” per elaborar estudis informatius sobre les diferents alternatives possibles a mitjà i llarg termini. Aquestes, afegeixen, requeriran allargar la pista curta de l’aeroport perquè s’hi puguin enlairar els avions de llarg radi. L’actuació s’haurà de fer “preferiblement sense tocar els espais protegits de La Ricarda i el Remolar“, tot i que en el mateix document reconeixen que suposarà “un cert nivell d’afectació”, que preveuen compensar amb “fortes inversions mediambientals”.

Sobre la qüestió mediambiental, els experts també proposen “abordar les millores ambientals pendents” de l’anterior ampliació i abordar les “noves compensacions” que siguin necessàries abans de desenvolupar la solució d’ampliació que s’elegeixi finalment.

Optimitzar la infraestructura: arribar a les 90 operacions per hora

A banda, el dictamen també proposa optimitzar el rendiment de la infraestructura actual per arribar a les 90 operacions per hora —actualment està limitada a 78 perquè els enlairaments no es fan per la pista llarga per evitar el soroll a les zones residencials de Gavà i Castelldefels. A més, hi afegeix la necessitat de millorar el servei la capacitat de la T2, una connexió directa amb la T1, abordar la construcció d’una nova terminal satèl·lit i posar en servei l’estació d’alta velocitat del Prat per connectar l’aeroport amb Barcelona i la resta del territori.

Una governança de l’aeroport més local

Finalment, el dictamen també assenyala que “les institucions locals haurien de tenir un paper important dins la governança de l’aeroport”, que actualment té una gestió “massa centralitzada i poc sensible als interessos del territori”. En aquest sentit, proposen la creació d’un “nou Pla Barcelona” per tal d’arribar a “la millor solució possible i contribuir al desenvolupament de la ciutat”.

Pendents de les conclusions de la comissió Estat-Generalitat-Aena

En paral·lel al dictamen del Comitè Assessor de l’Ajuntament, la Generalitat també es va comprometre a tenir llestes les conclusions de la comissió tècnica per l’ampliació de l’aeroport a principis d’aquest 2025. La mesa, formada per representants del Departament de Territori, el Ministeri de Transports i Aena, es va reunir per última vegada l’octubre de l’any passat i es va anunciar que es parlaria amb experts per analitzar com augmentar la capacitat de la instal·lació i mantenir la protecció ambiental.

Equilibris amb l’oposició

Quan el govern Collboni vulgui aterrar el dictamen del comitè assessor al terreny polític, necessitarà buscar el suport de l’oposició. I, per ara, sembla que ho tingui complicat només amb els dos socis principals de l’executiu socialista: BComú i ERC.

La líder dels comuns, Janet Sanz, ha qualificat de “presa de pèl” reobrir el debat de l’aeroport perquè “el debat més important per a la ciutadania és què fem per millorar Rodalies”, mentre que Jordi Coronas (ERC) ha recordat que l’acord d’investidura a la Generalitat entre republicans i PSC planteja “donar solucions al model aeroportuari català“, més enllà de l’ampliació de pistes al Prat.

Per la seva banda, Damià Calvet (Junts) ha assegurat que “estem d’acord que cal l’ampliació de la capacitat de l’aeroport” i, per això, ha instat a “definir un full de ruta per l’ampliació” un cop s’hagin pronunciat tots els actors implicats. Daniel Sirera (PP) ha celebrat que se’n reobri el debat, però ha criticat que “el govern feia un any que tenia l’informe tancat al calaix“.

Comparteix a: