Un dels motius que l’alcaldessa, Ada Colau, ha esgrimit per tornar a ser candidata de BComú a l’alcaldia i optar a un tercer mandat és per consolidar projectes que ha desplegat des de l’Ajuntament de Barcelona aquests últims anys. De fet, hi ha grans transformacions de ciutat que s’han iniciat recentment que no estaran acabades abans de les eleccions municipals del maig del 2023. En repassem algunes.

El tramvia per la Diagonal

Entre els projectes de més envergadura que Colau aspira a consolidar en un tercer mandat hi ha la connexió del tramvia per la Diagonal. Les obres de la primera fase per allargar el Trambesòs de Glòries fins al passeig de Sant Joan van començar fa tot just dos mesos i està previst que acabin el 2024. Quan hi hagi les eleccions, el maig de l’any que ve, els treballs estaran encara a mig fer.

Un cop culminada la primera fase, la voluntat que ha expressat l’equip de l’alcaldessa és continuar fins a Francesc Macià per completar la connexió del tramvia. Aquesta decisió, però, quedarà en mans del proper equip de govern.

Les reformes de la via Laietana, la Rambla i la Meridiana

Les transformacions de grans artèries de ciutat que han començat o ho han de fer properament també quedaran a mig fer quan arribin les eleccions municipals. És el cas de la via Laietana, amb els treballs ja en marxa. El maig del 2023 s’ha d’haver acabat la primera fase, però per al proper mandat queda la decisió de continuar la reforma entre la plaça d’Antoni Maura i Correus.

En el cas de l’avinguda Meridiana, hi ha un tram en obres i se n’ha projectat un altre a partir de la tardor. Però la intenció de l’equip de Colau és continuar la reforma fins a Fabra i Puig i, fins i tot, completar la transformació fins al pont de Sarajevo. De nou, obres que s’hauran d’executar en el proper mandat. La reforma de la Rambla, que ha de començar aquest any, tenen un calendari molt extens que s’allargarà també en el mandat següent.

Pla superilla: els eixos verds de l’Eixample

Totes les grans obres de ciutat s’emmarquen en el model de ciutat que defensa Ada Colau per reduir l’espai al cotxe i ampliar les àrees de vianants i la vegetació, amb l’objectiu de lluitar contra el canvi climàtic. Un altre dels emblemes d’aquest model són les superilles, com la de l’Eixample. En la recta final d’aquest mandat, el consistori vol convertir en eixos verds quatre carrers del districte i crear quatre places a les cruïlles.

Les obres han de començar al juny i seran exprés perquè han d’estar acabades el primer trimestre del 2023, abans de les eleccions municipals. Tot i això, els plans de Colau preveuen fer més eixos verds i places a l’Eixample amb l’horitzó 2030.

El parc de les Glòries i més habitatge públic

A la plaça de les Glòries, després d’obrir-hi el túnel, queda pendent culminar-hi el parc en superfície, de moment sense calendari, així com la urbanització d’un tram de la Gran Via que ha quedat sense trànsit. A la plaça també s’hi està construint la promoció d’habitatge públic més gran de la ciutat, que s’ha d’acabar d’aquí a més de dos anys. Ampliar el parc de pisos públics és un altre dels compromisos de Colau que, després de l’impuls d’aquests anys, aspira a consolidar si continua un mandat més.