Les obres per transformar la via Laietana, que començaran aquest dimarts, 1 de març, divideixen l’oposició a l’Ajuntament de Barcelona. ERC és l’únic grup que hi dona suport, mentre que Junts, Ciutadans, el PP i Valents s’oposen al projecte que ha presentat el govern de BComú i PSC. Amb la reforma, se n’ampliaran les voreres, es crearan places en algunes cruïlles i s’eliminarà el trànsit privat de pujada, que tindrà un carril bici. També s’hi garantirà el pas de busos i taxis, així com l’accés als pàrquings.

En l’última Comissió d’Urbanisme, el portaveu d’ERC, Jordi Coronas, va dir que el projecte de reforma de la via Laietana compleix els canvis “que compartim tots”: voreres més amples, millorar l’espai de les places i la transversalitat entre barris. Per Coronas, ERC hauria limitat també el trànsit privat de baixada només a veïns, serveis i aparcaments, però justifica el sí a la reforma perquè “és un guany segur per a la ciutat”.

Els contraris alerten de problemes de mobilitat

Els grups que s’oposen al projecte de reforma troben a faltar un estudi sobre l’impacte que tindrà en la mobilitat. Des de Junts, Francina Vila assegura que la transformació “no té consens veïnal, ni comercial, ni dels operadors econòmics ni dels ciclistes”. “Les coses s’han de fer amb rigor”, apunta. Celestino Corbacho (Cs) està en contra d'”estrangular la comunicació del mar amb el centre de la ciutat; és un error”.

Pel popular Óscar Ramírez, eliminar el trànsit privat de pujada comportarà “un safari per accedir amb cotxe privat al centre”. Per això, el regidor del PP pronostica “greus afectacions en la mobilitat”. Des de Valents, Òscar Benítez creu que la reforma de la via Laietana que s’ha plantejat “empitjora els problemes de mobilitat” a la ciutat, amb “més trànsit i més contaminació”.

Janet Sanz: “La gent seguirà movent-se”

La tinenta d’alcalde d’Urbanisme, Janet Sanz, acusa els grups contraris al projecte de reforma de repetir “un mantra que ja no cola”. Sanz assegura que el dret a la mobilitat “està garantit” amb la transformació de la via Laietana que es dibuixa, que inclou el pas de busos, taxis, bicicletes, metro i voreres més amples, així com un carril de cotxes de baixada: “No pateixin, la gent seguirà movent-se per la via Laietana però ho farà millor, sense contaminació i sense soroll”.