Ciutat Vella vetarà els cotxes i les motos que circulin pel districte de pas, tal com es fa ara al trajecte de pujada de la Rambla. És a dir, no podran travessar Ciutat Vella en vehicle motoritzat els conductors que tinguin, com a destinació final, un altre districte: un recorregut que fan, actualment, el 50 % dels conductors, segons dades de l’Ajuntament. Inicialment, la prohibició serà de 7.30 a 9.30 h al matí, i de 12.30 a 20.30 h a la tarda.

És una de les 170 mesures que inclou el nou Pla de mobilitat de Ciutat Vella (el primer que només afecta un districte), que es desplegarà des d’ara i fins a l’any 2023. Segons la regidora de Ciutat Vella, Gala Pin, l’objectiu és “posar el vianant al centre” en un districte “amb una morfologia molt complexa i molt més densa que la resta de la ciutat”, i reduir un 30 % els 137.000 vehicles que circulen diàriament el districte. Per aconseguir-ho, també es reformaran alguns carrers per posar-hi voreres més amples.

Els pàrquings: la manera d’esquivar-ho

El veto al trànsit privat no afectarà els veïns —que podran continuar accedint al districte amb el cotxe o la moto— ni tampoc els camions dels comerços. I per als qui vinguin de fora de Ciutat Vella hi haurà una manera d’esquivar la prohibició: aparcar en un pàrquing. Així, els no residents a Ciutat Vella podran accedir-hi per fer-hi alguna activitat, com comprar o anar a un equipament.

Aquesta mesura no s’implantarà de forma imminent. La previsió de l’Ajuntament és que entri en vigor a partir de l’any 2021; fins aleshores el consistori estudiarà la millor manera de controlar el pas dels cotxes. Sobre la taula hi ha opcions com instal·lar pilones retràctils o utilitzar càmeres lectores de matrícules (com ja passa a la Rambla, en sentit nord).

Les bicis no podran circular de dia pel Gòtic Nord

A banda del trànsit de cotxes i motos particulars, el Pla de mobilitat també vol posar ordre en la circulació de bicicletes. En aquest sentit, el govern municipal preveu fer créixer els carrils bici a Ciutat Vella en vuit quilòmetres els propers cinc anys i, a més, prohibirà les bicicletes al Gòtic Nord per evitar conflictes amb els vianants. De 12.30 a 20 h (les hores de més activitat comercial), els ciclistes no podran passar pel voltant del Portal de l’Àngel.

La càrrega i descàrrega s’endarrerirà

Els horaris de càrrega i descàrrega també tindran canvis. Si bé actualment els camions i furgonetes poden descarregar mercaderies de 8 a 11 h, l’Ajuntament està estudiant endarrerir l’horari per no fer-lo coincidir amb els trajectes a peu cap a les escoles o el lloc de feina.

En aquest sentit, l’opció que planteja el consistori és fer la càrrega i descàrrega de productes frescos de 7.30 a 9.30 h, i fer la de la resta de mercaderies de 9.30 a 12.30 h. A més, es volen convertir les zones blaves actuals en àrees de càrrega i descàrrega per donar més espais a camions i furgonetes per descarregar.

Veïns i comerciants, contents

Segons han explicat a betevé diverses entitats de veïns i comerciants del districte, l’opinió generalitzada sobre el nou pla de mobilitat és positiva. D’una banda perquè creuen que l’Ajuntament ha recollit algunes de les seves propostes (com incrementar les zones de càrrega i descàrrega) i, de l’altra, perquè creuen que és urgent posar fre al vehicle privat.

El gerent d’Amics de la Rambla (entitat que uneix veïns i comerciants de la Rambla i la plaça de Catalunya), Xavi Masip, ha assegurat que “la gent que usa la Rambla com a via de pas, al final no beneficia en res ni a veïns ni a comerciants”. És més, Masip ha apuntat que també caldria revisar les rutes del transport públic: “Sobretot taxis que no tenen com a destinació final Ciutat Vella i busos que podrien anar per fora del districte”.